Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Svátek práce,
zítra Zikmund.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Zobrazení diskuse
Èo, alebo kto je Boh?
Datum:
29.03.2019  17:43
Od:
oto (anonymní u¾ivatel)
Název:
Re: Èo, alebo kto je Boh?
 
Dva dùkazy toho, ¾e jsme bytostmi citu

Existují miliony lidí, kteøí jsou pøesvìdèeni, ¾e se máme øídit pøedev¹ím rozumem. ®e právì rozum v nás má být to nejdominantnìj¹í a nejvíce rozhodující. Jsou toho názoru, ¾e cit je cosi pøíli¹ neurèité a nespolehlivé, o co se nelze s jistotou opøít. A navíc je¹tì existují také city nízké, jako napøíklad závist, nenávist a podobnì, tak¾e tvrzení, ¾e èlovìk je bytostí citu a má se jím proto ve v¹em øídit dostává vá¾né trhliny.

Jak je to tedy? Více, ne¾ slo¾ité vysvìtlování poslou¾í pøíklady. A my se proto nyní podívejme na dva z nich.

Prvním je existence lásky. Lásky, jako èehosi nehmotného a neuchopitelného. Jako èehosi obtí¾nì definovatelného, ale pøesto tak silného a zásadního, ¾e to rozhodujícím zpùsobem ovlivòuje celý ná¹ ¾ivot. Na základì lásky uzavírají lidé partnerství a na základì lásky pøicházejí na svìt dìti, které milujeme celý ¾ivot.

Proè je láska tak silná a co je to vlastnì láska? Láska je cit a cit je projevem na¹eho ducha. Je projevem na¹í nejvnitønìj¹í duchovní podstaty, která se projevuje citem.

Nejdøíve si nìco øeknìme o lásce pravé. Èili o lásce, která skuteènì pochází z na¹eho ducha. Její poznávacím znakem je u¹lechtilost a kdy¾ vznikne, obdarovává èlovìka tìmi neju¹lechtilej¹ími vlastnostmi a ctnostmi.

Jednou z nich je napøíklad nezi¹tnost. Nezi¹tné dávání ve vztahu k tomu, koho milujeme. Jde o ctnost nezi¹tnosti, bez vypoèítavého kalkulování co za to a kolik za to, jak jsme dnes zvyklí.

Jinou ctností je ochota ke slu¾bì. Ke slu¾bì milované, nebo milovanému a¾ do takové míry, ¾e jsme jim ochotni snést by» i modré z nebe. Prostì, ¾e jsme pro nì ochotni udìlat cokoliv.

No a snad tou nejzásadnìj¹í pozitivní vlastností, kterou v lidech vzbuzuje pravá láska je schopnost popøít vlastní ego tím, ¾e dobro na¹ich milovaných stavíme vý¹, ne¾ své vlastní. Tak èlovìk pøekonává své dávné, ¾ivoèi¹nì egoistické sobectví a stává se koneènì lidskou bytostí, zapomínaje na sebe ve slu¾bì jiným.

O takové lásce se pí¹e také v evangeliích. A sice, ¾e èlovìk musí odumøít sám sobì, aby nakonec sám sebe na¹el. To znamená, ¾e èlovìk musí odumøít svému vlastnímu, egoisticky ¾ivoèi¹nému, sobeckému já, aby na¹el vzne¹enou velikost vlastního lidství, spoèívající v zapomínání na vlastní já ve slu¾bì, v pomoci a podpoøe jiných. A tuto velkou duchovní ctnost zcela automaticky, a jen jakoby mimochodem generuje pravá láska.

U¹lechtilá láska je toti¾ základní kvalitou ducha a probouzí se v nás èistým citem lásky k partnerovi, k partnerce, k dìtem, k sourozencùm, k rodièùm, k pøátelùm, k vlasti a podobnì. A tento silný cit lásky, aèkoli nehmatatelný a neuchopitelný, ale pøece tak neuvìøitelnì reálný, formuje v lidech ty neju¹lechtilej¹í vlastnosti, zmínìné vý¹e. Taková je tedy láska, kterou se prostøednictvím u¹lechtilých citù projevuje na¹e nejvnitønìj¹í duchovní podstata.

Ale pozor! Láska mù¾e být také padlá, neèistá, ¾árlivá, sobecká, nebo prodejní. Jak je to ale mo¾né a kde se v èlovìku bere tento zka¾ený druh lásky?

Vzniká v nás tak, ¾e v na¹em nitru zaène pøeva¾ovat rozumová slo¾ka na¹í osobnosti a spolu s pudy a ¹patným chtìním strhne pravou lásku z její pùvodní duchovní u¹lechtilosti. Tak je potom perla èisté lásky nahrazena city neèistými.

Jako konkrétní pøíklad nám mù¾e poslou¾it tøeba prostituce, která je parodií na lásku. Je výsmìchem lásky. Prostituce je toti¾ èistì rozumovou kalkulaci s nejni¾¹ími pudy a jejím úèelem je finanèní zisk. No a symbolem takovéto padlé a nízké lásky bývá èervené neonové srdce nad vchodem do nevìstince.

Srdce je v¹ak symbolem citu. Je symbolem citovì duchovního èlovìka, jeho¾ pravá láska obdarovává svìt tìmi neju¹lechtilej¹ími lidskými vlastnostmi.

Jakmile v¹ak lidé zaènou ve svém nitru stavìt do popøedí rozum a postaví ho na nejvy¹¹í místo své osobnosti, chladnì racionální vládce rozum strhne èisté cítìní èlovìka dolù a s pravé, u¹lechtilé lásky vytvoøí její rozumovì pokøivenou verzi. Tak pak vzniká láska ¾árlivá, láska zvrhlá, láska sobecká, nebo láska pudù.

A tato neèistá láska, vytvoøena ¹patným chtìním a nadøazením rozumu, sahá pak svýma ¹pinavýma rukama také na symbol duchovnosti èlovìka, kterým je srdce. A v podobì neónového srdce nad vchodem nevìstince z nìj dìlá symbol zvrhlosti a nízkosti.

Pravá láska je postavena na principu dávání a láska str¾ena dolù a zmaterializovaná rozumem chce pøedev¹ím brát. Toto je nejjednodu¹¹í kritérium pro odli¹ení pravé lásky od lásky padlé a zka¾ené.

A mimochodem, kdy¾ mluvíme o srdci, a» si ka¾dý ètenáø právì v této chvíli, pøi vyslovení slov: "to jsem já" dobøe v¹imne, kam bude smìøovat jeho ukazováèek. Se stoprocentní jistotou právì do oblasti srdce. Do oblasti solar plexus, nazývané také sluneèní pleteò, kde skuteènì reálnì sídlí na¹e pravé já. Na¹e duchovní jádro, komunikující s námi a projevující se v nás u¹lechtilými city. A tedy také u¹lechtilou láskou.

Pokud ale chceme své duchovní jádro vnímat a øídit se jeho impulsy, mìli bychom dbát na tøi vìci.

V první øadì bychom nemìli dopustit, aby se rozum stal pánem na¹í osobnosti, proto¾e postupnì zdegraduje v¹e citové v nás tak, jak jsme si to ukázali na názorném pøíkladu lásky. To znamená, ¾e z lásky èisté a u¹lechtilé udìlá lásku sobeckou, neèistou, ¾árlivou a podobnì.

Zadruhé bychom mìli dbát, aby na¹e chtìní bylo v¾dy jen dobré, no a zatøetí, aby na¹e my¹lenky byly v¾dy jen u¹lechtilé.

Pokud splníme tyto tøi body a budeme je stále dodr¾ovat, umo¾ní nám to v ka¾dé chvíli jasnì vnímat impulsy na¹eho èistého citu, které k nám vysílá na¹e nejvnitønìj¹í duchovní podstata. Tak se pak staneme lidmi ducha, lidmi citu a lidmi èisté lásky. Tak se pak staneme skuteènì lidskými bytostmi, ke kterým se nikdo z nás nemù¾e poèítat, dokud nezaène naslouchat impulsùm vlastního ducha a øídit se jimi.

A uka¾me si nyní je¹tì jeden pøíklad velikosti citu a malosti rozumu. Bude jím umìní. Konkrétnì hudba. Tøeba hudba Vivaldiho, Bacha, nebo Mozarta. Jde o hudbu nadèasovou, v ka¾dé dobì nádhernou, a dá se øíci vìènou.

Proè je tomu tak? Proto¾e v umìní, a zvlá¹tì v hudbì je dominantní cit. Proto¾e hudba je nìèím, co oslovuje zejména ná¹ cit. A nádherná a u¹lechtilá hudba vzniká tak, ¾e se autoøi pøi jejím komponování zamìøili právì pøes své cítìní smìrem nahoru, a ve své inspiraci zachycovali tóny vy¹¹ích sfér. Zachycovali sférickou hudbu ducha, znìjící ve vý¹inách, kterou pak zhmotnili a zmaterializovali do notové partitury.

No a taková hudba, pøijatá prostøednictvím citu pak automaticky pùsobí právì na city posluchaèù, a tedy na jejich ducha. Rozechvívá v nich cosi krásného, povzná¹ejícího a dává jim procítit a pro¾ít nádheru vysokých úrovní univerza, které nás svou nádherou volají k sobì.

A proto¾e duch je vìèný, propùjèuje hudbì také prvek vìènosti. A proto dobrá hudba nezestárne ani o sto, ani o pìt set, nebo tisíc let.

Pokud tuto skuteènost srovnáme tøeba s èistì racionálnì rozumovým výrobkem, jakým je automobil, jeho ¾ivotnost je podstatnì ni¾¹í. Zcela nové auto je po deseti letech ojeté a po tøiceti letech jde do ¹rotu. Jde toti¾ jen o rozumovì materiální výrobek, a proto¾e materie nemá v sobì prvek vìènosti ducha, smìøuje rychle k úpadku a zániku, který má ve své podstatì zakódován.

A proto racionalistický výrobek z kovu, plechù, skla a plastù, jakým je auto, má mnohem ni¾¹í ¾ivotnost ne¾ hudba, napsána prostým perem na papír, která v¹ak v sobì nese prvek vìènosti ducha a proto je aktuální a svì¾í i o tisíc let.

Samozøejmì, mù¾e být také hudba padlá, nízká a neu¹lechtilá. A to tehdy, kdy¾ je inspirace jejího autora str¾ena dolù jeho vlastní rozumovostí, jeho inklinováním k nízkým pudùm a jeho nízkým chtìním a nízkými hodnotami. Toto v¹e strhuje osobnost autora hudby dolù a on ve svém citovém zakalení èerpá prostøednictvím své tvùrèí inspirace z nízkých sfér univerza.

Na základì zmínìných dvou pøíkladù, èili na základì lásky a umìní mù¾eme tedy vidìt, jak vysokou hodnotu má v¹echno to, co je prodchnuto u¹lechtilým citem. U¹lechtilým citem, proto¾e jen u¹lechtilé city jsou projevem na¹í nejvnitønìj¹í duchovní podstaty. A kdy¾ její impulsy vlo¾íme do èehokoliv, a» u¾ do lásky, nebo do hudby, nebo kdekoliv jinde, v¾dy vznikne nìco krásné, u¹lechtilé, povzná¹ející a vìèné.

Pokud ale dopustíme zakalení svého u¹lechtilého cítìní tím, ¾e klademe pøíli¹ velký dùraz na rozumovou slo¾ku své osobnosti, nebo tím, ¾e podléháme pudùm, nebo tím, ¾e na¹e chtìní není dobré, zneèi¹»ujeme své cítìní tak, ¾e jeho vnìj¹í projevy jsou pak u¾ jen málo u¹lechtilé a jsou jen karikaturou toho, jaké by v¹e mìlo a mohlo být.

Usilujme proto, aby byl celý ná¹ vnitøní ¾ivot u¹lechtilý a aby z nás na základì toho mohla proudit smìrem zevnitø navenek pouze pùvodní u¹lechtilost a vzne¹enost na¹eho ducha, projevující se tøeba v pravé lásce, nebo v pravém umìní, jako¾ také ve v¹ech ostatních vìcech. Nebo» absolutnì v¹em vìcem je schopen dát ná¹ duch svou u¹lechtilostí mnohem vy¹¹í rozmìr, ne¾ je tomu v dne¹ní dobì.

Nebo» ¾el tisíce vìcí, vycházejících z lidí a vznikajících lidskýma rukama, nesou smutnou vnìj¹í peèe» zneèi¹tìní citové schopnosti jejich ducha. A to pøedev¹ím proto, ¾e lidé nedbají na èistou a u¹lechtilost vlastního vnitøního ¾ivota, ¾e podléhají pudùm a ¾e jejich chtìní není v¾dy bezpodmíneènì pouze dobré.

http://kusvetlu.blog.cz/ ve spolupráci s M.©
Re¾im zobrazení: v¹e / strom
Zpìt na seznam diskusí

Reakce k této diskusi
Èo, alebo kto je Boh? 22.11.2012
Re: Èo, alebo kto je Boh? Jiøí22.11.2012
Re: Èo, alebo kto je Boh? 23.11.2012
Re: Èo, alebo kto je Boh? Òouma25.11.2012
Re: Èo, alebo kto je Boh? Huml25.11.2012
Re: Èo, alebo kto je Boh? Tuff26.11.2012
Re: Èo, alebo kto je Boh? Jiøí29.11.2012
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto20.12.2012
Re: Èo, alebo kto je Boh? Sleko¹22.12.2012
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto14.01.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto04.02.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto07.03.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? Gabriela07.03.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto28.03.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto22.04.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto16.05.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto13.06.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto09.07.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto12.08.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? Gabriela12.08.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto29.08.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto26.09.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto24.10.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto14.11.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto13.12.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto09.01.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto30.01.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto24.03.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto17.04.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto12.05.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto06.06.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto01.07.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto21.07.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto18.10.2018
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto09.11.2018
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto13.12.2018
Re: Èo, alebo kto je Boh? Jiøí12.01.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? Jiøí12.01.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? Jiøí12.01.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? Jiøí13.01.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? Vo¹ouch14.01.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? Jiøí15.01.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto21.09.2018
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto16.08.2018
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto16.11.2017
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto14.12.2017
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto11.01.2018
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto01.02.2018
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto22.02.2018
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto19.03.2018
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto12.04.2018
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto10.05.2018
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto21.06.2018
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto31.01.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto07.03.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto05.11.2020
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto26.01.2021
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto03.06.2021
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto02.08.2021
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto04.11.2021
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto31.01.2022
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto08.07.2022
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto25.11.2022
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto24.09.2020
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto20.08.2020
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto21.05.2020
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto29.03.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto26.04.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto07.06.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto02.08.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto05.09.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto02.01.2020
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto20.02.2020
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto03.04.2020
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto01.05.2023
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto12.10.2017
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto15.08.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto04.06.2015
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto04.09.2015
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto01.10.2015
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto30.10.2015
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto27.11.2015
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto25.12.2015
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto21.01.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto18.02.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto11.05.2015
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto16.04.2015
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto19.03.2015
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto11.09.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto02.10.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto28.10.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto20.11.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto15.12.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto09.01.2015
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto29.01.2015
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto23.02.2015
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto11.03.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto07.04.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto12.01.2017
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto09.02.2017
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto06.03.2017
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto30.03.2017
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto20.04.2017
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto22.06.2017
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto13.07.2017
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto17.08.2017
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto15.12.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? Jiøí04.12.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto24.11.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto13.05.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? Alfons14.05.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto10.06.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto30.06.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto28.07.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto25.08.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto22.09.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto24.10.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto15.09.2017