Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Svátek práce,
zítra Zikmund.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Zobrazení diskuse
Èo, alebo kto je Boh?
Datum:
04.09.2015  15:11
Od:
oto (anonymní u¾ivatel)
Název:
Re: Èo, alebo kto je Boh?
 
Tragédie institucionalizované víry

Pokud se nìkdo nedoká¾e pouèit ze starých chyb, musí je neustále opakovat. A pokud nìkdo neustále opakuje tyté¾ chyby v duchovní oblasti, nikdy se nemù¾e povznést vzhùru. Nevyhnutelnì stagnuje, nebo dokonce upadá.

Konkrétním úèelem tohoto textu je snaha o pouèení se z dùsledkù osudového konfliktu Je¾í¹e Krista s tehdej¹í institucionalizovanou církví. Je¾í¹ùv pøíbìh je toti¾ pøíbìhem rebela, který pøi¹el do konfliktu s institucí. Do konfliktu se tehdej¹ím plnì institucionalizovaným ¾idovským nábo¾enským systémem.

©lo o nábo¾enský systém, který mìl svou pevnou hierarchii, své ¹koly, svùj zpùsob výuky, své vyhranìné názory a svùj vlastní pohled na pravdu. Toto nábo¾enství mìlo své nezanedbatelné spoleèenské postavení, kontakty a vliv na mocných tehdej¹ího svìta. Jednodu¹e øeèeno, ¹lo o duchovno mocenskou instituci, spoleèensky dùvìryhodného charakteru pøesnì tak, jak je tomu i dnes v rámci køes»anství.

A najednou se z odkudsi z neznáma, mimo oficiálních struktur tehdej¹í nábo¾enské instituce vynoøí èlovìk s odli¹ným, ale mimoøádnì silným a ¹iroké masy pøitahujícím uèením. Jde o èlovìka, stojícího v opozici vùèi oné nezpochybnitelné duchovní instituci, vysvìtlujícího mnohé dùle¾ité duchovní pravdy jinak a ostøe kritizujícího chyby pøedstavitelù oficiálního nábo¾enství.

Je v¹ak tøeba øíci, ¾e podobné náhle objevení se proroka z lidu nebylo v té dobì v Izraeli ¾ádnou výjimkou. Tehdy toti¾ nebyla nouze a rùzné samozvané proroky, kolem kterých se shromá¾dilo vìt¹í nebo men¹í mno¾ství posluchaèù a stoupencù.

Nebezpeèí onoho nového proroka v¹ak spoèívalo v tom, ¾e jeho uèení pùsobilo mimoøádnì silnì a pøitahovalo doslova celé masy, které byly kromì síly slova pøitahovány i nevídanými divy a zázraky.

Argumentaèní síla nového proroka, zázraky a odli¹ná interpretace mnoha tolikrát za¾itých duchovních pravd zaèali v lidech vzbuzovat oprávnìné otázky: Jak je to tedy s na¹ím nábo¾enstvím a s podstatou jeho uèení? Mají knì¾í pravdu opravdu ve v¹em? Nemýlí se snad v nìèem? Není snad pravda na stranì nového proroka?

Konflikt Je¾í¹e s pøedstaviteli ¾idovského nábo¾enství byl konfliktùm mezi nositelem Pravdy a církevní institucí. A tato instituce, cítící se být zpochybòována a ohro¾ena, ov¹em mající pozemskou moc a vliv, zaèala usilovat o Je¾í¹ùv ¾ivot a nakonec ho i o ¾ivot pøipravila.

V argumentaèní rovinì se toti¾ vùèi Pravdì postavit nedalo a proto se musela najít nìjaká vhodná záminka, na jejím¾ základì byl nepohodlný a rebelantsky nositel Pravdy odstranìn.

Jaké nám z toho v¹eho plyne pouèení? Pouèení, které z tìchto tragických událostí nebylo dosud køes»anstvím vyvozeno?

Ono pouèení spoèívá v poznání, ¾e nábo¾enský systém, který dospìje k urèitému stupni institucionalizace a zakonzervuje se sám v sobì, uzurpujíc si právo na absolutní pravdu, se èasem stává nepøístupným vùèi v¹emu ostatnímu. I vùèi tomu, co by mohlo pøicházet z Pravdy.

Takové je tedy poznání, které mìlo vyvodit køes»anství z osudového konfliktu Je¾í¹e se ¾idovským nábo¾enstvím, proto¾e ka¾dý institucionalizovaný nábo¾enský systém se nachází v naprosto stejném nebezpeèí. Vèetnì køes»anství samotného!

Mìlo se z toho vyvodit poznání, ¾e Pravda mù¾e pøijít úplnì odjinud, ne¾ z oficiálního nábo¾enského systému, který má neblahou tendenci zkostnatìt a uzavøít se sám do sebe v pøesvìdèení vlastní neomylnosti.

V takové kritické sebereflexi køes»anství by spoèívala velikost ducha. Av¹ak v prosazování nezpochybnitelné pravdy a neomylnosti jakéhokoliv nábo¾enského systému se skrývá neschopnost pouèit se z toho, co se stalo pøed dvìma tisíci lety Je¾í¹i.

Pøíli¹ rozumovým a je¹itným se toti¾ èasem stává ka¾dé institucionalizované nábo¾enství. Tak rozumovì je¹itným, ¾e si zaène vyhrazovat právo dokonalého rozpoznávání toho, co je Pravda a co Pravda není. Stejnì, jak si to za dob Je¾í¹e vyhradily zákoníci, farizeové a knì¾ská elita. Cítili se toti¾ nanejvý¹ kompetentními, aby rozeznali pøicházejícího Mesiá¹e. ®e se zmýlili a ¾e Mesiá¹e byli schopni poznat døíve obyèejní, prostí rybáøi svìdèí o tom, do jaké míry mù¾e institucionalizace nábo¾enského systému vzdálit jeho pøíslu¹níky od skuteèné Pravdy.

Institucionalizace je toti¾ spojena s racionalitou a rozumovosti, která postupnì pøekrývá to citovì vroucnì. To vroucnì citovì ¾ivé, co dìlá èlovìka èlovìkem a co mu dává v jeho vroucnosti citu vyci»ovat to, co pochází z Pravdy.

Kdo se o toto opíral a v tomto smyslu jednal, mohl v osobì Je¾í¹e Krista poznat Mesiá¹e. Kdo v¹ak uvìøil instituci tehdej¹í církve, postavil se proti Bohu a proti Pravdì.

Proè je o tom tøeba mluvit právì takovým zpùsobem? Proto¾e tak, jak tomu bylo tehdy je tomu i dnes! Vùbec nic se nezmìnilo! I dnes je napøíklad mo¾né vypozorovat urèité varovné znaky pový¹enosti v katolické církvi, která v¹echny lidi, nenacházející se bezprostøednì v její vlastní hierarchické struktuøe oznaèuje jako laiky. Tím je nepøímo øeèeno, ¾e oni sami jsou profesionály a ¾e tedy stojí blí¾e k Pravdì a k Stvoøiteli, jako obyèejní vìøící. Tím je také nepøímo øeèeno, ¾e oni jsou tìmi nejkompetentnìj¹ími posoudit, zda nìco pochází, nebo nepochází z Pravdy. Ka¾dému vnímavému èlovìku musí být pøece jasné, ¾e se zde setrvává pøesnì na stejném postoji a v tém¾e omylu, jako za èasù Krista.

Nicménì pøíbìh Je¾í¹e je pøíbìhem svìdèícím o opaku! Je pøíbìhem konfliktu nositele Pravdy s institucí, která se mýlila! Takové pouèení v¹ak køes»anství z tragického dìní pøed dva tisíce let dosud nevyvozuje.

Setrvávání v té¾e chybì, kterou dìlali nábo¾en¹tí pøedstavitelé tehdy, èiní ji i dnes a vùbec se z ní nepouèili v¹ak znamená, ¾e kdyby Je¾í¹ pøi¹el na zem znovu, znovu by narazil na lidi kompetentních, kteøí by kompetentnì posoudili, zda jde o Posla Nejvy¹¹ího, nebo nejde.

Ne, nikdo není duchovnì svobodný, pokud bezvýhradnì vìøí institucí! Èlovìk musí být otevøený vùèi v¹emu, co ke nìmu pøichází. I vùèi církvím, jejich my¹lenkám a názorùm, proto¾e i tam se nachází mnoho dobrého. Musíme si v¹ak zachovat svobodu vlastního cítìní a zva¾ování, na jejím¾ základì budeme schopni samostatnì posoudit, kde se nachází skuteèná Pravda. Rozhodovat se musíme podle hlasu na¹eho srdce! Jedinì takto toti¾ jedná duchovnì svobodný a vnitønì ¾ivý èlovìk.

Kdo se v¹ak pøi svém rozhodování spoléhá na instituci a dobrovolnì jí pøenechává svou plnou dùvìru, ten není duchovnì svobodný. Ten je pouze poslu¹nou ovcí stáda, která pùjde poslu¹nì i proti Bohu, i proti Pravdì. Ovcí, která bude na èísi povel køièet "ukøi¾uj" tak, jak se to stalo za èasù Krista. Jen¾e dnes se to stane jinou formou, ale podstata zùstane úplnì stejná.

Dne¹ní doba v¹ak u¾ nemá být dobou slepì poslu¹ných, ale naopak, duchovnì svobodných. Lidi otevøených svému srdci, svému vlastnímu cítìní a svému nejhlub¹ímu nitru, které jim jako jediné mù¾e ukázat správný smìr.

Takto hrdì a samostatnì by mìl v dne¹ní dobì duchovnì stát ka¾dý z nás. Je v¹ak nesmírnì smutné, kdy¾ èlovìk vidí velké mno¾ství dobrých lidí, poznamenaných otrockým znamením slepé poslu¹nosti duchovním institucím. Tím duchovním institucím, které se svého èasu tak tragicky zmýlili ve vztahu k osobì Je¾í¹e Krista, které se z toho vùbec nepouèili a proto se ve vztahu ke skuteèné Pravdì mýlí i dnes.

http://kusvetlu.blog.cz/ v spolupráci s M.©.
Re¾im zobrazení: v¹e / strom
Zpìt na seznam diskusí

Reakce k této diskusi
Èo, alebo kto je Boh? 22.11.2012
Re: Èo, alebo kto je Boh? Jiøí22.11.2012
Re: Èo, alebo kto je Boh? 23.11.2012
Re: Èo, alebo kto je Boh? Òouma25.11.2012
Re: Èo, alebo kto je Boh? Huml25.11.2012
Re: Èo, alebo kto je Boh? Tuff26.11.2012
Re: Èo, alebo kto je Boh? Jiøí29.11.2012
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto20.12.2012
Re: Èo, alebo kto je Boh? Sleko¹22.12.2012
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto14.01.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto04.02.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto07.03.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? Gabriela07.03.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto28.03.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto22.04.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto16.05.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto13.06.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto09.07.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto12.08.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? Gabriela12.08.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto29.08.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto26.09.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto24.10.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto14.11.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto13.12.2013
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto09.01.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto30.01.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto24.03.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto17.04.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto12.05.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto06.06.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto01.07.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto21.07.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto18.10.2018
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto09.11.2018
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto13.12.2018
Re: Èo, alebo kto je Boh? Jiøí12.01.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? Jiøí12.01.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? Jiøí12.01.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? Jiøí13.01.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? Vo¹ouch14.01.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? Jiøí15.01.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto21.09.2018
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto16.08.2018
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto16.11.2017
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto14.12.2017
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto11.01.2018
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto01.02.2018
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto22.02.2018
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto19.03.2018
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto12.04.2018
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto10.05.2018
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto21.06.2018
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto31.01.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto07.03.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto05.11.2020
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto26.01.2021
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto03.06.2021
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto02.08.2021
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto04.11.2021
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto31.01.2022
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto08.07.2022
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto25.11.2022
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto24.09.2020
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto20.08.2020
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto21.05.2020
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto29.03.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto26.04.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto07.06.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto02.08.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto05.09.2019
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto02.01.2020
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto20.02.2020
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto03.04.2020
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto01.05.2023
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto12.10.2017
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto15.08.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto04.06.2015
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto04.09.2015
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto01.10.2015
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto30.10.2015
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto27.11.2015
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto25.12.2015
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto21.01.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto18.02.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto11.05.2015
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto16.04.2015
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto19.03.2015
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto11.09.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto02.10.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto28.10.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto20.11.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto15.12.2014
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto09.01.2015
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto29.01.2015
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto23.02.2015
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto11.03.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto07.04.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto12.01.2017
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto09.02.2017
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto06.03.2017
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto30.03.2017
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto20.04.2017
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto22.06.2017
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto13.07.2017
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto17.08.2017
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto15.12.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? Jiøí04.12.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto24.11.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto13.05.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? Alfons14.05.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto10.06.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto30.06.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto28.07.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto25.08.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto22.09.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto24.10.2016
Re: Èo, alebo kto je Boh? oto15.09.2017