Letem, svìtem...
18.12 - PRAHA:Hlavním kritériem pro nákup potravin je kvalita, ta je zásadní pro 44 procent zákazníkù. Pøitom slo¾ení potravin sleduje jen 18 procent Èechù. Èe¹i se pøi nákupu potravin stále zajímají o cenu, ta je dùle¾itá pro tøetinu z nich.
Poslední prùzkumy spoleènosti KPMG ukazují, ¾e Èe¹i se zaèínají víc zajímat o slo¾ení jednotlivých potravin. Èasto ale v etiketách neumìjí èíst a polo¾ky, kterým nerozumí, jednodu¹e pøejdou. Domù si tak odná¹ejí dobarvené potraviny plné chemických látek. A právì umìlá barviva jsou oblíbeným trikem obchodníkù. „Dobarvované jsou nápoje, sladkosti nebo jogurty s ovocnou slo¾kou. Umìlá barviva obsahují ale i potraviny, ve kterých by je zákazník vùbec neèekal – jedná se o su¹enky, mléèné výrobky i ¾loutky vajíèek. ®loutky se barví kvùli panujícímu mýtu, ¾e èím má ¾loutek plnìj¹í barvu, tím je vejce kvalitnìj¹í. To u¾ ale právì díky trikùm velkochovatelù neplatí. Nejèastìji dobarvovanými potravinami jsou uzeniny a peèivo,“ popsal Martin Prokop, autor projektu zfarmydomu.cz, jeho¾ cílem je zamezit plýtvání potravinami a nauèit spotøebitele zodpovìdnému pøístupu k potravinám. Barviva v peèivu mají svým tmavým vzezøením simulovat, ¾e se jedná o celozrnný výrobek. „To pova¾uji za klamání spotøebitele. Navíc skuteènì celozrnné potraviny tak intenzivnì hnìdou barvu, jakou má peèivo v supermarketech, vùbec nemají. Napøíklad celo¾itný chléb má barvu hnìdo¹edou,“ doplnila Martina Kuèerová, nutrièní terapeutka.
Èe¹i chtìjí dokonalé potraviny. Nejvìt¹í pozornost vìnují vzhledu uzenin, ovoce a zeleniny. Kvùli „vadám na kráse“ se v Èesku vyhodí a¾ 30 procent potravin. Pokud mají zákazníci na výbìr mezi dokonale vypadajícím produktem a tím, který má nìjaké kazy, pøes 80 procent z nich sáhne po tom, který ¾ádnou vadu nemá. „Vedle barviv tak velcí producenti velmi èasto pou¾ívají nejrùznìj¹í konzervanty a vodu, zejména u masa. To zaruèí, ¾e maso vypadá déle èerstvé. Vodou napu¹tìné maso je navíc jedním z dal¹ích oblíbených trikù obchodníkù, nejen, ¾e dodá masu èerstvý vzhled, ale zvý¹í i jeho váhu. Zákazník si pak odná¹í o nìkolik gramù masa ménì, ne¾ zaplatil,“ vysvìtlil Martin Prokop.
Nejvíc Èechy zajímá obsah tukù a cukrù, zbytek pøehlí¾ejí. „Vìt¹ina potravin, které se vyrábìjí masovì, obsahuje látky, které v nich nemají vùbec co dìlat. Napøíklad ve slo¾ení kvalitního jogurtu by mìlo být pouze kravské mléko a jogurtová kultura, pokud je smetanový, navíc bude obsahovat smetanu. U ochucených pak samozøejmì nechybí patøièná slo¾ka – ovoce nebo èokoláda. Cokoliv ve slo¾ení navíc je tam pouze pro sní¾ení nákladù na stranì producentù. Navíc tyto látky nebývají zpravidla pro lidský organismus vhodné,“ upozornil Martin Prokop.
Zhruba 70 procent Èechù si myslí, ¾e jsou „éèka“ obsa¾ená v potravinách ¹kodlivá, vìt¹ina z nich ale neví, co tyto látky vlastnì znamenají. Potravinám prodlu¾ují trvanlivost, vylep¹ují barvu, zvýrazòují nebo upravují jejich chu». Obchodníci se ale uvádìní velkého mno¾ství „éèek“ v potravinách mohou vyhnout. „Zákon obchodníkùm povoluje uvádìt na obalu pøidané látky buï jejich kódem E, nebo chemickým názvem. Øada obchodníkù volí chemický název, zákazníci jsou u¾ toti¾ na velké mno¾ství ,éèek´citliví a chemickým názvùm zpravidla nerozumìjí. Napøíklad problematický je aspartam - syntetické sladidlo, které je zhruba dvìstìkrát slad¹í ne¾ cukr, zvýrazòuje aroma a zvy¹uje chu» k jídlu. Bì¾nì ho obsahuje kolem ¹esti tisíc potravin na celém svìtì, zpravidla tìch, které nevy¾adují tepelnou úpravu. Obsahují ho napøíklad nápoje, jogurty, pudinky, snídaòové cereálie, zmrzliny, cukrovinky urèené pro dìti nebo i majonézy a hoøèice,“ poukázala Martina Kuèerová.
KONTAKT PRO MÉDIA:
Mgr. Petra Ïurèíková_mediální konzultant
+420 733 643 825, petra@pearmedia.cz
pearmedia.cz
Z FARMY DOMÙ, www.zfarmydomu.cz
Autory projektu Z farmy domù jsou man¾elé Prokopovi, kteøí v roce 2014 otevøeli v pra¾ských Horních Poèernicích obchod specializující se na prodej kvalitních, zdravých a èerstvých produktù èeských farmáøù. Zamìøují se na podporu výhradnì malých a støedních lokálních dodavatelù.
Na jaøe roku 2017 byl spu¹tìn e-shop zfarmydomu.cz, jeho¾ prostøednictvím je mo¾né objednat si kvalitní potraviny od tuzemských dodavatelù a¾ do domu nebo si vyzvednout pøipravenou bedýnku s potravinami na výdejním místì. Cílem celého projektu je zamezit plýtvání potravinami a nauèit spotøebitele zodpovìdnému pøístupu k potravinám. E-shop funguje na bázi revoluèního systému, který plýtvání s potravinami zabraòuje. Jedná se o „výrobu na zakázku“ - systém, kde ¾ádný výrobek není vyroben, ¾ádná plodina není zbyteènì sklizena, ¾ádné zvíøe není pora¾eno, pokud si je zákazník neobjedná. Snahou celého projektu je vytvoøit systém, kde bude mno¾ství produkce odpovídat mno¾ství spotøeby.
Petra Ïurèíková