Letem, svìtem...
17.10 - BOHUMÍN:Za¹lá sláva úzkorozchodných tramvají, které kdysi spojovaly Bohumín s okolními mìsty, by se díky iniciativì radnice mohla èásteènì obnovit.
Smìlý plán na výrobu repliky vozu, který by ozdobil historické námìstí ve Starém Bohumínì, u¾ dostává konkrétní obrysy. Pokud se na projekt podaøí získat dotaci, pøibude mìstu dal¹í technická turistická atrakce.
"Nápad vrátit do Bohumína tramvaj z parní éry zraje na radnici u¾ del¹í dobu. Zpoèátku jsme usilovali o pùvodní vùz, pár zachovalých kusù je¹tì existuje. Jsou ale umístìny v depozitáøi brnìnského technického muzea a ¹ance na jejich získání je nulová. Proto jsme nyní navázali spolupráci se soukromou firmou, která se vìnuje výrobì historických replik. Nabídla nám, ¾e by pro nás jednu lokálku z poèátku minulého století vytvoøila," nastínil místostarosta Bohumína Lumír Macura. Jak dodal, firma má k dispozici pùvodní výrobní dokumentaci, archivní materiály a fotografie. A nejen to, dokonce u¾ v Rakousku zakoupila podvozek z roku 1902 a minulý týden jej pøivezla do Bohumína. Model by mìl mít døevìnou kostru, mosazné kování a historické realitì odpovídající vnìj¹í lak vèetnì ruènì malovaných linek a nápisù.
Nároèná výroba celé repliky ale není levnou zále¾itostí, proto chce mìsto na projekt získat dotaci. „Od toho se bude odvíjet i pøípadný termín realizace. Z vlastních prostøedkù tramvaj hradit nechceme, ve mìstì jsou pøednìj¹í zále¾itosti.
Pøesto jde o nápad, který by mohl zvý¹it popularitu Bohumína z hlediska turismu. Plánujeme oslovit Moravskoslezský kraj, zda by ná¹ zámìr nemohl být souèástí Technotrasy podobnì jako bunkr Na Trati," uva¾uje Macura.
Pokud by mìsto bylo s ¾ádostí o dotaci úspì¹né a projekt se podaøilo dotáhnout do konce, mohla by kopie parního vozu slou¾it jako souèást Muzea mìsta Bohumín, které sídlí v secesním domì Pod Zeleným dubem. "Mohla by v nìm být umístìna dal¹í expozice, pøípadnì by z tramvaje mohla být atraktivní kavárna. Tìch vizí je øada, bude zále¾et na vyjádøení odborníkù. U¾ jsme je oslovili, stejnì jako zájmová sdru¾ení a spolky. A vypadá to, ¾e bychom mohli najít spoleènou øeè," pochvaluje si místostarosta.
Právì Bohumín byl vùbec prvním místem, kde úzkorozchodná tramvajová dráha v Tì¹ínském Slezsku pøed více ne¾ sto lety vznikla. V Evropì byla unikátním dopravním systémem. Do provozu byla uvedena 22. prosince 1902 a spojovala dne¹ní Starý Bohumín s bohumínským nádra¾ím. V letech 1902 a¾ 1917 získal Bohumín výhodné tramvajové spojení prakticky do v¹ech dùle¾itých okolních mìst a do desítek obcí. Úzkorozchodné linky dokonce zvládly i nákladní dopravu. Ta byla zru¹ena v roce 1946.
Poslední tramvajový vlak pro osobní dopravu vyjel z Bohumína do Hru¹ova 30. záøí 1973 a pøi¹ly se s ním rozlouèit stovky obyvatel mìsta. Po sametové revoluci se objevily projekty na obnovení tramvajové ¾eleznièní dopravy z Orlové pøes Rychvald do Bohumína, pøípadnì do Ostravy, av¹ak k jejich realizaci u¾ nikdy nedo¹lo.
Jana Konèítková