Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Oto,
zítra Jaroslav.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Záhadný úsmìv Kvìty Fialové
 
Jen velmi málo hereèek mìlo noblesu Jiøiny Froòkové. Z pra¾ských to byla Kvìta Fialová. Pozvali jsme ji do jednoho z prvních dílù operetního seriálu Zemì úsmìvù. Bylo to v roce 1970 na jaøe a ona tenkrát s velkým optimismem rozdávala autogramy a k nim pøipisovala:  „V  èervenci 1970 u¾ bude všude mír !“  Tím myslela, ¾e u¾ u nás nebudou sovìtští a jiní „hosté“. Trvalo to, bohu¾el, ponìkud déle ne¾ ona sama a my všichni jsme chtìli. Jen¾e tenkrát jsme jí vìøili.
 
Kvìta Fialová byla noblesní a krásná. Bylo to v dobì, kdy nebyly moderní kudrnaté vlasy a tajnì se z Ameriky vozily nìjaké rovnací preparáty. Kvìtiny vlasy odpovídaly pøesnì staromódnímu –  mìla na hlavì vìno – byly blonïaté a kudrnaté. A to byl její velký problém. ®ádný rovnací materiál na nì nezabíral. Pra¾ský maskér Rudolf Kurel, který nám herce líèil, její hlavu ozdobil krásnou bílou rokokovou parukou. Hrála v pìkném dobovém kostýmu. Kdy¾ sedìla v èekárnì a èekala na svoje vystoupení, postavil se pøed ní náš tehdejší vedoucí stavby, maskérny a kostymérny  a lichotivì k ní promluvil: „To jsem vám nechal ušít krásné šaty, paní Fialová, takové bych nenechal ušít ani své ¾enì!“ „No, do kuchynì by to snad byla velká škoda!“ pronesla lišácky Kvìta, jako by nevìdìla, ¾e  jeho man¾elka je rovnì¾ hereèka a co víc, sedìla ve druhém koutì èekárny. Nevím, jestli tuto jízlivou nará¾ku slyšela. Kvìta se pak lehounce zasmála, opravdu jenom tak záhadnì lehce, jak mìla ve zvyku. Byl to úsmìv milý, ale postrádal srdeènost. Ne ¾e by Kvìta srdeèná nebyla, ale ještì nechtìla  mít kolem oèí vrásky.
 
Stálým kádrem ostravské televize byli herci ostravští. Ze Státního divadla, z Divadla Petra Bezruèe, i loutkoherci z Divadla loutek. A kdy¾ chybìli, rozjeli jsme se do Èeského Tìšína, do Šumperka, do Olomouce a do Opavy, i do Brna.  Hostovala u nás dlouhá øada umìlcù a nìkteøí mìli i vyhraná  místeèka.
 
K noblesám rozhodnì nepatøila Jiøina Jelenská-Dušková.  Byla neustále – jak by ji hodnotila moje maminka – dobøe vypadající po tìle, a to u¾ samozøejmì vyvolávalo komiku. Odehrála mnoho rùzných figurek a neobešli se bez ní snad jediní   Bakaláøi. By» holka pomìrnì mladá, re¾iséøi si ji brali i na usedlé matróny. A Jiøina vše zvládla. Nìkdy jako by hrála za dvì. Tak s ní poèítali i v hotelu Imperial. Objednala jsem hotel na jméno Jelenská-Dušková a oni jí pøipravili dva pokoje. Na štìstí ten druhý jsem platit nemusela.
 
Moc ráda jsem mìla i man¾elku tehdejšího øeditele divadla v Šumperku, Vladimíra Švabíka, Natašu Ba¾enovovou. Byla typ udøené ¾eny a èlovìk s otevøeným srdcem.
Kdy¾ u¾ jsem vzpomnìla Vláïu Švabíka, který byl u nás rovnì¾ èastým hostem, nemohu opomenout natáèení seriálu Stavy rachotí. Vedle studia U Havránkù byla hospoda, Vláïa sklenièkou nikdy nepohrdl, a tak se nám pøi èekání na svùj výstup trochu unavil. Bì¾el záznam, Vláïa mìl vstoupit do místnosti, ale on nikde. A najednou se ozvalo mimo hru zcela realisticky. „Kde je ten pán, co mì tady dodává?“
Kameraman Jaromír Nekuda, který se toho úkolu pøedtím v¾dy laskavì ujal, vyzvedl Vláïu a rovnou ho postavil do scény,  na nìho tentokrát zapomnìl. Tak  -  a byla to jeho vina, nikoliv Vláïova.
 
Vozívala jsem ho v¾dy na nádra¾í. Øekla jsem mu, do které kapsy mu dávám jízdenku – musela se k ces»áku dokladovat,  ale Vláïa ji nikdy zpátky neposlal. Ne ¾e by ji ztratil, ale tvrdil, ¾e jsem mu ji nedala a ¾e musel jet naèerno. Lidových figurek vytvoøil bezpoèet a byl stejnì dobromyslný jako ty jeho postavy.
 
Tak se k nám sjí¾dìli anebo jsme je vozili zvláš» na pøedstavení. Ivo Kubeèka, Hanka Lanèíková, František Øehák,  Svatopluk Matyáš, Petr Vanìk, Josef Junek, Jaroslava Vyslou¾ilová, Ivana Woltylová, Josef Kudílek, Josef Charvát, který pozdìji emigroval, Josef ®áèek a Bròáci Josef Karlík, Oldøich Slavík, Vlasta Fialová  a další a další.
Jmen je jenom odstaveèek, ale bohu¾el, moje pamì» odjak¾iva slabá na jména je všechna nezapsala.
 
Najednou mi naskoèila  -   Hanka Franková, která hrála hlavní ¾enskou roli v Obtí¾ích rovin. Øíkali jsme ji „hodná holka Hana“ a  moc jsem se natrápila, kdy¾ jsem ji jednou shánìla. Potøebovali jsme ji mimo plán a ona odjela na adresu, kterou neudala. Byly prázdniny, ale já jsem ji pøesto našla. Na Èeskomoravské vysoèinì.
 
Velmi dlouho jsem nemohla k úèinkování v televizi pøesvìdèit herce tehdejšího Divadla Oldøicha Stibora v Olomouci Václava Babku. Byl vynikajícím pøedstavitelem lidových  figur a hrál v mnoha èeských filmech. Ale do televize – to nikdy ne. Byl a¾ pøepoctivý a mìl obavu, ¾e by to nezvládl.  Jednou to pøece jenom  zkusil a pak  u¾ dobré role neodmítal.
Zaèínala jsem hereèkou s noblesou. Právì teï, kdy¾ u¾ jsem chtìla skonèit, mì ještì jedna navštívila. Dáma jako Rù¾ena Nasková byla Marie Preislerová. Patøila ještì k tìm hereèkám, které hrály u rùzných spoleèností, ne¾ natrvalo zakotvila v  Divadle Oldøicha Stibora v Olomouci. S man¾elem Františkem Preislerem, dirigentem opery, vychovávali dva syny. O obou mi v¾dycky dlouze vyprávìla, o všech problémech, které výchova pøinášela. Úèinkovala jenom v seriálu Dispeèer, ale pøi ka¾dé mé návštìvì Olomouce jsme se scházely. Je u¾ to velmi dávno a ona u¾ tady také dávno není, ale urèitì by na výchovné problémy zapomnìla, kdyby pøed sebou vidìla úspìšného  vnuka Františka s taktovkou v ruce.
Hana Juraèáková
 
Vybráno z knihy "Co televizní divák nevidìl". 


Komentáøe
Poslední komentáø: 04.09.2011  06:21
 Datum
Jméno
Téma
 04.09.  06:21 Hana P. Setkání s K.Fialovou
 03.09.  14:41 gerta11