Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Oto,
zítra Jaroslav.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Prcek a XXXXL

Rychnovská prùmyslovka, pøesnìji Vyšší odborná škola a Støední prùmyslová škola Rychnov nad Knì¾nou, její¾ tradice sahá do roku 1953, je v republice pojem. Pøipomeneme-li souèasnost, pak rozšiøuje kontakty s evropskými školami stejného typu, naposledy je navázala zaèátkem øíjna s francouzskou støední školou L´Ecole Leonard da Vinci v Périguex u Bordeaux a minulý týden prodlu¾ovala osmileté kontakty podpisem partnerské smlouvy s polskou odbornou školou KSP v Kladsku, to v návaznosti na Evropskou unii. Na právì zahajovaném 17. roèníku školské výstavy Rychnovska (22. a 23. øíjna), která probíhá právì v této škole, se rychnovská prùmyslovka pøedstaví nejen zbrusu novým školním èasopisem s kuriozním názvem XXXXL, ale také Prckem, jak se jmenuje originální èeský elektromobil pro dvì osoby.


Dobrý dùvod dozvìdìt se od øeditele školy Ing. Mgr. Hynka Martinka, Ph.D., o co jde. Tady je odpovìï:
„Cílem bylo postavit malý, jednoduchý, atraktivní a ekologický elektromobil pro pohyb v centrech velkých mìst nebo pro vyu¾ití volného èasu. K realizaci projektu Prcek došlo na základì vyhlášení soutì¾e na stavbu elektromobilù, poøádané sdru¾ením Future Age o.s.na zaèátku roku 2010. Bìhem tøí mìsícù vznikl s vyu¾itím profesionálního konstrukèního 3D softwaru kompletní virtuální model.
Vhodné zázemí a prostøední s potøebnou technikou pro stavbu prototypu poskytla tøíèlennému soukromému vývojovému týmu naše škola. Projekt by nevznikl bez podpory vedení školy a práce studentù, kteøí se podíleli na stavbì a výrobì jednotlivých komponentù elektromobilu. Motivací školy, která vedla k velice plodné spolupráci s vývojovým týmem, byla snaha školy pøiblí¾it studentùm oblast vývoje a výzkumu a samozøejmì i vyzkoušet netradièní spolupráci. Realizace probíhala v novì vybudovaném areálu - centru odborné pøípravy školy v místní èásti Jama - , v rámci rozvoje strategické zóny Solnice - Kvasiny. Na jejím vzniku se podílel významným zpùsobem zøizovatel školy Krajský úøad Královéhradeckého kraje.“


Na stavbu elektromobilu byly v hojné míøe pou¾ity recyklovatelné umìlé a pøírodní materiály. Lehký celohliníkový rám byl dimenzován s vyu¾itím poèítaèových pevnostních FEM analýz. Inovativní je pou¾ití materiálu ARPRO, z kterého jsou panely karoserie. Materiál podobný polystyrenu, z kterého se vyrábí napø. cyklistické pøilby, je lehký, pevný, hou¾evnatý, 100% recyklovatelný, pøíjemný na dotek a má schopnost absorbovat energii pøi nárazu. Z pøírodního korku je oblo¾ení pøístrojové desky a sedadel, z kokosového vlákna jsou zase utkané podlahové kobereèky. Dále se pøi konstrukci uplatnily lehké plastové a kompozitní desky se strukturou vèelí plástve. Kde bylo vhodné, byly šroubové spoje nahrazeny prùmyslovými suchými zipy od firmy 3M. Elektromobil je proto velice rychle a snadno rozebíratelný. Prcek byl konstruován „zevnitø ven“ a pøi délce pouze 2,5 metru se v nìm sedí stejnì pohodlnì jako v bì¾ném automobilu. Otevøená karoserie bez dveøí ještì umocòuje zá¾itek z jízdy. Nad hlavou posádky je panel ze solárních èlánkù k prùbì¾nému dobíjení baterií. Do èelního a zadního skla jsou integrovány LED svìtlomety. Jako designový a zároveò bezpeènostní prvek slou¾í èervené reflexní pásky 3M™ Scotchlite™, které v noci zajiš»ují viditelnost elektromobilu na vozovce. Místo zavazadlového prostoru má posádka k dispozici dva cestovní kufry na koleèkách s výsuvným madlem. Maximální rychlost elektromobilu je 40 km/h. Pro pohon byl zvolen tøífázový nízkonapì»ový motor øízený procesorem. S ohledem na cenu a dostupnost jsou pou¾ity ètyøi trakèní olovìné akumulátory s napìtím soustavy 48 V, jejich¾ kapacita poslou¾í na dvì hodiny jízdy. Olovìné akumulátory mohou být v budoucnu nahrazeny napø. LiFePO4 èlánky. Elektromobil je plug-in a za 6 hodin ho lze nabít z bì¾né elektrické zásuvky.

Josef Krám



Komentáøe
Poslední komentáø: 22.10.2010  15:25
 Datum
Jméno
Téma
 22.10.  15:25 Lenka