Letem, svìtem...
27.07 - Hoøice:Hoøice v Podkrkono¹í jsou ji¾ po staletí spojeny s tì¾bou pískovce s ideálními vlastnostmi pro sochaøské zpracování. Krása a charakter hoøického kamene zaslíbily mìsto umìní a sochaøské památky i souèasná díla udávají mìstu jeho nezamìnitelný charakter.
Umìlecká tvorba citlivì umístìná ve veøejném prostoru má potenciál oslovit nejen znalce oboru, ale i nej¹ir¹í veøejnost, která bì¾nì galerijní prostøedí nevyhledává. Vedle mìstského muzea, jeho¾ stálá expozice seznamuje náv¹tìvníky s tì¾bou a øemeslným i umìleckým zpracováním pískovce na Hoøicku, nále¾í mezi pøední propagátory a popularizátory sochaøství v regionu pøedev¹ím hoøická Galerie plastik. Svým zalo¾ením v roce 1908 patøí k nejstar¹ím sochaøským muzeím ve støední Evropì. Umìleckohistoricky cenná díla jsou umístìna v budovì postavené dle návrhu architekta Jindøicha Maliny v polovinì 70. let 20. století. Galerie se py¹ní pøedev¹ím pozoruhodnou kolekcí autorských sádrových plastik a soch v u¹lechtilých materiálech. Náv¹tìvníci zde naleznou díla snad v¹ech zakladatelských osobností èeského moderního sochaøství - Václava Levého, Josefa Václava Myslbeka, Ladislava ©alouna, Josefa Maøatky, Jana ©tursy, Bohuslava Kafky, Ladislava Jana Kofránka a mnohých dal¹ích. Sochaøskou expozici doplòují krajinomalby z poèátku 20. století od Franti¹ka Kavána, Antonína Hudeèka, Antonína Kalvody, Bohuslava Dvoøáka, aj. a monumentální historická malba hoøického rodáka Petra Maixnera. Vedle stálé expozice nabízí galerie bohatý výstavní program zamìøený na umìleckohistorické projekty, souèasné umìní a øadu edukaèních programù pro dìti i ¹irokou veøejnost.
A¾ do 30. srpna leto¹ního roku probíhá v Galerii plastik výstava sochaøe Jiøího Støedy Málo vidìný. Kurátoøi vybrali pro hoøickou výstavu øadu dìl, která pro svou povahu privatissim nebyla dosud vystavována. V letních mìsících tak mají náv¹tìvníci gothardské galerie mo¾nost objevovat zatím málo vidìný svìt Jiøího Støedy.
"Autora poutají k východním Èechám vzpomínky z dìtství v Náchodì i první sochaøské zku¹enosti, kterých nabyl v první polovinì 70. let bìhem studia na sochaøské ¹kole v Hoøicích. Podstatným se pro Jiøího Støedu stalo rané setkání s dílem sochaøe Josefa Wagnera, na Chlumecko pozdìji zají¾dìl za Vojtìchem Adamcem star¹ím, v nìm¾ nalezl umìlecký i du¹evní vzor," uvádí PhDr. Jana Cermanová, Ph.D., kurátorka Galerie plastik.
"Hluboký respekt k tradici jej po absolvování Akademie výtvarných umìní v Praze vedl k dùkladnému studiu odkazu minulosti v evropských umìleckých sbírkách. Nadchl ho jasný øád a klidná monumentalita staroegyptských a sumerských soch, stejnì jako stabilita a výraz postav archaického øeckého sochaøství. Støedovy figurální sochy se vyznaèují èistou obrysovou linií a pevnì definovanými objemy, robustními chodidly jsou dùslednì spojeny se zemí. Nápadná hladkost povrchu figur je akcentována druhem pou¾itého kamene nebo brilantnì zvládnutým patinováním. Støedova díla charakterizuje spojení zdánlivì obtí¾nì sluèitelných kvalit: jsou u¹lechtilá a majestátní, zároveò prostá a skromná. V námìtové slo¾ce Jiøího Støedu zajímá lidská individualita, postavení jedince ve spoleènosti i jeho poslání ve svìtì," dodává Jana Cermanová.
"Galerie plastik v Hoøicích v Podkrkono¹í tvoøí nedílnou souèást unikátního sochaøského areálu, který podává zprávu o èeském kamenosochaøství celého 20. století. Sochaøský komplex se nachází na vrchu Gothard, jen nedaleko centra Hoøic, a pøitom stranou ruchu mìsta. Souèástí areálu jsou rovnì¾ lokality Starého a Nového høbitova s cennými pískovcovými náhrobky a impozantní novorenesanèní høbitovní brána, tzv. Portál, jen¾ vznikl na pøelomu 19. a 20. století dle návrhu Antonína Cechnera a Bohuslava Moravce jako práce studentù hoøické sochaøské ¹koly. Vzrostlá zeleò Sochaøského parku u sv. Gotharda s monumentálními pískovcovými sochami, je¾ vznikaly v rámci mezinárodních sochaøských symposií v 60. a 90. letech minulého století, vytváøí umìlecky cennou a v èeském prostøedí zcela jedineènou galerii pod ¹irým nebem," doplòuje Jana Cermanová.
"Ocenìním na¹í práce, pøi které je nejspecifiètìj¹í skloubení nìkolika rozlièných aspektù, které ka¾dá z pìti budov na¹ich muzeí pøiná¹í, jsou spokojení náv¹tìvníci. Tìch neustále pøibývá a z toho máme velikou radost. Velkým ocenìním je rovnì¾ cena - Památka roku 2019. Mìsto Hoøice se do soutì¾e Památka roku 2019 pøihlásilo s projektem rekonstrukce Mìstského muzea v Hoøicích, které bylo slavnostnì otevøeno v dubnu roku 2019. Obnovené muzeum se stalo výkladní skøíní kulturního dìdictví mìsta Hoøice. Stavebnì-technické øe¹ení objektu, stejnì jako interiérová kompozice èi vhodné zaèlenìní celého objektu vèetnì zadního dvora do celkové hoøické urbánní architektury uèinily z dokonèení a otevøení mìstského muzea skuteènou regionální kulturní událost. To mimo jiné potvrdila hodnotící komise soutì¾e Památky roku 2019, která zvolila projekt rekonstrukce Mìstského muzea v Hoøicích vítìzem krajského kola soutì¾e a celkovì tøetím místem v celostátním kole soutì¾e. Obì ceny byly udìleny v kategorii akcí nad 2 mil. Kè. Slavnostního ceremoniálu a pøedání cen se za mìsto Hoøice zúèastnila paní místostarostka mìsta Jana Bouzková," uvádí Petra Zachovalová, øeditelka Mìstského muzea a galerie v Hoøicích.
Mezinárodní sochaøská symposia poøádaná v Hoøicích se stala doslova moderním umìleckým pojmem. Dìji¹tìm vùbec první akce tohoto druhu v Èechách se stal v roce 1966 opu¹tìný lom U sv. Josefa nedaleko Hoøic. Pùvodní idea rakouského sochaøe Karla Prantla (1923-2010), zakladatele fenoménu sympozií, o pospolité tvùrèí práci sochaøù metodou pøímého tesání do kamene v "ateliéru" pod ¹irým nebem, nacházela v ¹edesátých letech 20. století rychlou odezvu po celém svìtì. Mìsto Hoøice mìlo pro uspoøádání mezinárodního sochaøského symposia v¹echny pøedpoklady; byla to pøedev¹ím geologická dispozice, nebo» v blízkosti mìsta se nacházelo velké mno¾ství zásob kvalitního pískovce, jeho¾ tì¾ba po staletí pøedstavovala jeden z urèujících hospodáøských rysù regionu. S tím souvisí i dlouhá kamenosochaøská tradice v celé oblasti. Ji¾ od roku 1884 sídlí ve mìstì vìhlasná kamenosochaøská ¹kola, která právì v období ¹edesátých let procházela krizí a její dal¹í existence ve mìstì byla ohro¾ena. Hoøièáci se v tomto nesnadném období odhodlali podpoøit zcela novou sochaøskou akci a pokrokovým umìleckým poèinem mezinárodního rozsahu rehabilitovali povìst mìsta kamenné krásy jako soudobého sochaøského støediska. Prvních ètyø roèníkù symposií, jejich¾ umìleckým komisaøem se stal sochaø Vladimír Preclík (1929-2008), se zúèastnili talentovaní sochaøi mnoha národností.
Jejich díla byla instalována v pøírodním rámci vrchu Gothard. Po politickém pøeru¹ení akce byla mezinárodní sochaøská symposia obnovena v r. 1989, znovu pod umìleckým vedením Vladimíra Preclíka. Po dvanácti roènících byl Sochaøský park U sv. Gotharda dotvoøen a r. 2000 mìlo být konání symposií v Hoøicích oficiálnì ukonèeno.
Respekt k sochaøské tradici jako jedné z nedílných souèástí identity mìsta vedl v r. 2002 zastupitele k rozhodnutí podpoøit kontinuitu poøádání akce. Vùdèí umìleckou osobností se stal sochaø Roman Richtermoc a posléze sochaø Jan Pospí¹il. Park U sv. Josefa, kde jsou sochy obnoveného symposia instalovány, spojuje lokalitu parku U sv. Gotharda s lomem U sv. Josefa, který ji¾ více ne¾ padesát let tvoøí pøekrásnou pøírodní scenérii hoøických symposií.
Jiøí Støeda/ Málo vidìný
4. 7. - 30. 8. 2020
Galerie plastik Hoøice
Gothardská 1639
508 01 Hoøice
galerie.horice.org
Kateøina Goro¹kov