Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Irena,
zítra Rudolf.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Biblické pøíbìhy (15) 
 
O symbolu stromu poznání

„Pøedlo¾il jsem ti ¾ivot i smrt... vyvol si tedy...“ (Dt 30,19)
 
Základní symbolikou první knihy Moj¾íšovy, Geneze, je obraz stromu poznání dobrého a zlého a stromu ¾ivota. Víme, ¾e Bùh tyto dva stromy zasadil doprostøed rajské zahrady. Sotva¾e se tak stalo, poèíná se celý dìj koncentrovat pouze na strom poznání. Had první lidskou dvojici ponouká, ¾e „v den, kdy z nìho pojíte, otevøou se vám oèi a budete jako Bùh znát dobré i zlé. (Gn 3,5)
Eva tedy sáhne po zakázaném plodu... ve finále pøíbìhu je – jak ji¾ víme – vynesen ortel: „V potu své tváøe budeš jíst chléb, dokud se nevrátíš do zemì, z ní¾ jsi byl vzat. Prach jsi a v prach se navrátíš.“ (Gn 3,19)

Eva s Adamem, kterým v rajské zahradì nehrozila smrt, se stali smrtelnými. „Teï je èlovìk jako jeden z nás, zná dobré i zlé“ (Gn 3,22), cituje kniha výrok Stvoøitele.
Vysvìtlit beze zbytku symboliku, která svým zpùsobem otevírá lidské dìjiny, není právì snadné. Budeme-li vycházet z doslovného textu, pak by se nám mohlo zdát, ¾e je Bùh jakýmsi nevypoèitatelným mystériem, nebo» pro pouhý plod ze zakázaného stromoví zatratil dílo vlastního stvoøení. Abychom pochopili tento obraz, musíme èíst v nepsaném textu, který prosvítá skrze biblickou, témìø snovou vizi: pøedevším si musíme uvìdomit, ¾e zákaz pojídání ovoce ze stromu uprostøed zahrady øíká, ¾e èlovìk má na zemi zcela jasnì vytyèené meze. Za druhé: Evin èin, podstoupený po urèitém váhání, jasnì dokumentuje svobodu lidského rozhodování. Za tøetí: v pøíbìhu je klíè k lidským dìjinám – otevírají se tu toti¾ pohledy na prvopoèátek špatností, a tedy na pøíèiny lidského utrpení. Nebo» byl to èlovìk, který prvním pøestoupením zákona svými myšlenkami, slovy a èiny na naší planetì otevøel dìjiny zla. A koneènì z pøíbìhu (a ze svobody volby) vyplývá i nepøenosná odpovìdnost. Jestli¾e èlovìk po zralém uvá¾ení pøestoupí meze øádu, musí akceptovat dùsledky, nemù¾e se vyhnout odpovìdnosti. Celý text nám navíc ilustruje riziko spojené s poznáním dobrého a zlého... Navíc Bùh nevystupuje jako nemilosrdný soudce hned poté, co Adam s Evou pojedli z nedovoleného ovoce. Oèekává, ¾e se Adam s Evou pøiznají. První dvojice se však ukrývá. A kdy¾ dochází k oèekávanému dialogu se Stvoøitelem, sáhne èlovìk k agresi. „®ena, kterou jsi mi dal, aby pøi mnì stála, ta mi dala z toho stromu a já jsem jedl.“ (Gn 3,12) Jinými slovy: Cos mi to dal za ¾enu? ®ena pak pøenáší obvinìní na hada.

A teprve teï, kdy se oba vyhýbají odpovìdnosti, jsou vyhnáni z ráje.
 
Všimnìme si však jiného detailu pøíbìhu. Jak jsme si ji¾ øekli, tøeba¾e se zprvu hovoøí o stromech dvou, strom ¾ivota pozdìji z biblického dìje mizí. I toto je víceménì jen optický klam: po pøeètení celé bible zjistíme, ¾e toti¾ oba stromy v podstatì splývají. Strom poznání dobra a zla je vlastnì strom, který øeší i otázku ¾ivota a smrti.

Koneènì, podívejme se na nìkolik citátù z nejrùznìjších knih Starého zákona. Tak v textech spjatých s prorokem Ezechielem èteme doslova: „Vydal jsem jim svá naøízení a seznámil je se svými øády, skrze nì¾ má èlovìk ¾ivot, kdy¾ je plní. (Ez 20,11) V Jeremiášovì proroctví se øíká: „Hle, pøedkládám vám cestu ¾ivota a cestu smrti.“ (Jr.21,8) V takzvané páté knize Moj¾íšovì èteme: 
„Hleï, pøedlo¾il jsem ti dnes ¾ivot a dobro i smrt a zlo; kdy¾ ti dnes pøikazuji, abys miloval Hospodina, svého Boha, chodil po jeho cestách a dbal na jeho pøikázání, naøízení a právní ustanovení, pak budeš ¾ít...“ (Dt 30,15.16) A jinde: „Pøiká¾ete svým synùm, aby bedlivì dodr¾ovali všechna slova tohoto zákona. Pro nás není to slovo prázdné, ono je váš ¾ivot.

V knize Pøísloví se dovídáme, ¾e kdo Boha nalézá, nalézá ¾ivot, a „kdo høeší proti mnì, èiní násilí své duši; všichni, kdo mì nenávidí, milují smrt.“ (Pø 8,36) Pøesnìji øeèeno: „spravedlnost vysvobodí od smrti“. (Pø 10,2)
V knize, zaznamenávající prorocká slova Ezechielova, èteme na toto téma vìtší pasá¾: „Kdyby se svévolník odvrátil ode všech svých høíchù, jich¾ se dopouštìl, a dbal by na všechna má naøízení a jednal podle práva a spravedlnosti, jistì bude ¾ít a neumøe.“ (Ez 18,21) ®ádná nevìrnost, jí¾ se dopustil, mu nebude pøipomínána; bude ¾ít pro svou spravedlnost. (Ez 18,22) „Obra»te se tedy a budete ¾ít.“ (Ez 18.32)
A jeden z dvanácti takzvaných „malých prorokù“, Ámos, jako by dodával“ „Hledejte dobro a ne zlo a budete ¾ít...“ (Am 5,14)

Jestli¾e jsme si tedy zvykli rozlišovat ¾ivot a smrt ve fyziologickém smyslu slova, jestli¾e spojujeme ¾ivot s prací mozku s dechem a funkcí srdce, musíme se teï od v¾itých pøedstav oprostit. V bì¾ném ¾ivotì si èasto uvìdomujeme, ¾e naše vlastní rozhodování konèí na smrtelné posteli okam¾ikem smrti. V bibli však stojí smrt a ¾ivot pøed èlovìkem jako dvì základní alternativy. Povahou svého myšlení a èinù rozhodujeme o vlastním bytí a nebytí a ¾ivot a smrt se tu tedy najednou dostávají do sféry naší vlastní morální volby. Krátký výsek našeho ¾ivota tu má své „potom“ a také své „pøedtím“, a tak se celá otázka smrti dostává do vyšší, metafyzické roviny. Prostì odevzdá-li se èlovìk vyššímu cíli, pøijme-li vyšší mravní princip jako osu vlastního ¾ivota a podrobí-li této ose své poèiny, pak pøerùstá hranice svého já. Stává se vìèným tím, ¾e do svého ¾ivota investuje dobro, tedy vklad, který nás dìlá nesmrtelnými.

®ivot a smrt jsou tedy v starozákonních (a ještì více v novozákonních) textech nahlí¾eny pod vyšším zorným úhlem vìènosti. A tak, jestli¾e v našem pozemském bytí èasto lpíme na fyziologickém ¾ivotì za ka¾dou cenu, i za cenu mravních kompromisù s nemorální mocí a za cenu pouhého „pøe¾ívání“, na této vyšší rovinì se za ¾ivot v pravém smyslu tohoto slova pokládá jen existence zasazená do pevných mravních vazeb. A tak se tedy o „skonu“ ka¾dého z nás v biblickém smyslu slova nerozhoduje v okam¾iku fyzické smrti, ale v celém toku ¾ivotního bìhu. ®ivot a smrt se tedy ocitá v dosahu našich individuálních rozhodnutí; ka¾dý z nás má tuto volbu v ruce a èlovìk, který zradí své poslání, mù¾e docela dobøe spáchat neodvolatelné morální harakiri.
 
®ivot je tedy jen cosi jako potence, nikoliv skuteènost, tøeba¾e nám ještì bije srdce – a pøechod od mo¾nosti ke skuteènosti znamená toté¾, jako vymknout se „pøírodní nutnosti“, jí¾ se tak èasto zaklínáme.

Ostatnì, vzpomeneme-li si na naši reprodukci biblického dìje, pak zjistíme, kolikrát se tyto alternativy ¾ivotní volby objevovaly v reálných pøíbìzích. Ura¾enému Kainovi, jeho¾ obìti nevìnoval Bùh pozornost, se dostává rady: polepšit se. Místo toho Kain v ¾árlivosti zabije bratra Ábela. Moj¾íš vysílá z oázy Kádeš dvanáct zvìdù do zemì Kanaan.  Ti, kdo mìli pøipravit cestu Izraele do zaslíbené zemì, však celé spoleèenství od další cesty zrazují. A tak jsou tedy všichni odsouzeni ke smrti na cestì – s výjimkou Jozua a Káleba, kteøí své poslání nezradili. Jedinì tato dvojice má pokraèovat na své cestì a¾ za Jordán a cesta není nic jiného ne¾ ¾ivot sám. Proroci varují bezpoèet izraelských a judských králù pøed násilnostmi a pøece v Samaøí a v Jeruzalémì dál teèe krev nepravostí a nositelé krutosti hynou násilnou smrtí. Eva, ponoukaná hadem, mohla pokušení odolat, sáhla však po plodu ze stromu poznání dobrého a zlého. Pøestoupila zákaz a první lidé byli vyhnání z ráje a stali se smrtelnými. V tomto smyslu je „smrtelnost“ Evy a Adama, a ka¾dého z nás, jen potenciální mo¾ností, o které rozhodujeme do okam¾iku, ne¾ se jako bibliètí prarodièové obrátíme v prach...
 
Jaké jsou však ony mravní meze, které rozhodují o naplnìní èi úniku z osudu „nesmrtelnosti“? O Starém zákonì se èasto hovoøívá v souvislosti s pøísloveènou „starozákonní tvrdostí“. Trestní zákoník, který objevíme v Moj¾íšových knihách – zvláštì sazby hrdelního práva – nesvìdèí o zvláštní útlocitnosti starovìku. Krom toho tu objevíme i pøíbìhy, které hovoøí o kruté likvidaci protivníkù, o vybíjení mu¾ù, ¾en, dítek a dobytka. Tyto zmínky jsou také dodnes tvrdým oøíškem pro vykladaèe Písma.

Tento pohled na povahu Zákona je však a¾ pøíliš jednostranný. Nezapomeòme, ¾e do textu zasahovala i lidská ruka, a není vylouèeno, ¾e mnohé pasá¾e procházely svým zpùsobem i mocenskými korekturami. Zvláštì známá je ovšem ta èást Moj¾íšova Zákona, která nám nejspíše pøipomíná první paragraf trestního práva Izraele a která obsahuje èasto citovaná slova: 
Oko za oko, zub za zub... Jak vidíme, vycházel zákoník ze zásady ekvivalence, toti¾ z principu, ¾e ka¾dý viník má zaplatit stejnou mìrou, jakou ublí¾il svému bli¾nímu. Pozoruhodné je, ¾e našim souèasníkùm tyto pasá¾e pøipadají a¾ pøíliš tvrdé – snad proto, ¾e nejsme s to nahlédnout s odstupem na dobu, v ní¾ ¾ijeme sami. Co¾pak jsme si nevšimli, ¾e se v našich zákonících donedávna platilo za smrt smrtí a ¾e naše soudy prodlou¾ily starozákonní „krutosti“ pøes distanci více ne¾ dvou tisíciletí?  A to radìji nebudeme hovoøit o historii vylo¾enì politických procesù, které konèívaly smyèkami oprátek anebo pomalou smrtí za ostnatým drátem táborù.

Ostatnì, nahlédneme-li na náš svìt z vyššího biblického zorného úhlu, pak zjistíme, ¾e lidé byli a jsou o „¾ivot“ v pravém slova smyslu pøipravováni v totalitních re¾imech, kde obrovské zástupy lidí jsou pod tlakem teroru nuceny jednat tak, jak by v normálních dobách nikdy nejednaly. Pøinejmenším se i jeden ka¾dý z nás dostával do pozice starozákonní Ester na perském dvoøe. 
Pùvodnì, jak víme, se Ester bála vùbec promluvit, hájit práva svého lidu pøed perským vladaøem. Jen výmluvnost ®ida Mordokaje ji nakonec pøimìla zasáhnout do osudu izraelských vyhnancù, aby odvrátila první pogrom. Èinila tak ovšem pod tíhou smrtelného rizika.

A co máme øíci o tìch, kdo¾ pod tíhou existenèních starostí a hrozeb dnes a dennì v bezpoètu zemí svìta pøitakávají moci a zrazují své pøátele? Donedávna byla tato otázka aktuální i u nás. Tyto problémy sice nespadají do rámce naší úvahy, jestli¾e si však tato fakta pøipomínáme, pak jen proto, abychom ponìkud poopravili svùj náhled na takzvané „starozákonní krutosti“.

Jedno je ovšem nesporné: ¾e i zásada ekvivalence (oko za oko) byla v starovìkém svìtì, pøed tøemi tisíci lety, svým zpùsobem zásadou liberální. Nebo» tam, kde se platilo za oko hlavou a za ¾ivot deseti ¾ivoty, tam spravedlivé pomìøování vin a rovnováha trestu byly jakýmsi etickým minimem. Na stránkách starozákonních knih, a zejména v Sinajské smlouvì, kterou s Bohem uzavírá celý Izrael, však nacházíme i etické maximum, na nìm¾ ani po tisíciletích netøeba nic mìnit. 
To jsou ony „pøíkazy ¾ivota“, abychom citovali Moj¾íše, které otevírají èlovìku volbu mezi vìèností a koncem... Ba, dá se øíci, ¾e Kristus mohl vycházet z mravní koncepce, která byla ji¾ pøipravena. Dal jí jen jasnìjší a urèitìjší výraz, a pøedevším dokázal za ni a za èlovìka polo¾it svùj ¾ivot.
 
Procházíme-li Moj¾íšovými knihami, pak se nám zdá vìru a¾ neuvìøitelné, co všechno bylo Izraeli pøikázáno. Desatero, tento elementární kodex, tu bylo postupnì rozšiøováno do desítek bodù, které obsáhly lidskou morálku do nejjemnìjších a nejnároènìjších nuancí. Bo¾í pøíkaz tlumoèený Moj¾íšem napøíklad popøel i ekvivalentní zásadu trestního práva: Oko za oko. Následující pasá¾ nás v tomto smìru nenechá na pochybách: „Nebudeš ve svém srdci chovat nenávist ke svému bratru, ale budeš trestat svého bli¾ního podle práva, abys nenesl následky jeho høíchu.“ (Lv 19,17) A dále: „Nebudeš se mstít synùm svého lidu a nezanevøeš na nì, ale budeš milovat svého bli¾ního jako sebe samého.“ (Lv 19.18) Tady je vlastní jádro Zákona – a dál se lidské etické normy ji¾ nedostaly a snad se u¾ ani výš dostat nemohou!

Vztahu mezi lidmi byla ostatnì na Sinaji vìnována zcela mimoøádná pozornost. Tak napøíklad zákazem køivé pøísahy je v Desateru chránìna i lidská povìst a Zákon tu evidentnì deklaruje zásadu pravdy, na ní¾ má být budován nový vztah mezi lidmi. V øadì striktních pøíkazù se vedle lapidárního „nepokradeš!“ objeví i zákaz l¾i, ba dokonce i zákaz pouhého naslouchání nepravdám. Èlovìk nemá klamat, obelhávat bli¾ního, nemá ve vztahu k èlovìku u¾ívat lsti, nemá bli¾nímu ubli¾ovat jazykem...

Stálo by vìru za to pomìøit øadou pøikázání náš spoleèenský ¾ivot, abychom si ozøejmili, kde jsme zùstali dlu¾ni pøíkazùm starým více ne¾ tøi tisíce let. Èlovìk má toti¾ podle Sinajské smlouvy povinnost spravedlivì soudit, nemá nadr¾ovat bohatým a mocným, nesmí utiskovat slabší a být lhostejný ke køivdì, která se páchá v naší blízkosti. „Nebudeš šíøit falešnou povìst“, (Ex 23,1) píše se v knize Exodus. „Nespøáhneš se se svévolníkem, aby ses stal zlovolným svìdkem. Nepøidáš se k vìtšinì, páchá-li zlo. Nebudeš vypovídat ve sporu s ohledem na vìtšinu a pøevracet právo.“ (Ex 23,1.2) Zákon však postihuje i chronickou bolest lidského rodu – lhostejnost. Jak jinak bychom si mìli vylo¾it slova: „Tvé oèi... nemohou se dívat na zlo a hledìt na trápení.“ (Abk 1,13)

Desatero pak postihuje i lidskou závist, høích, který je ze všech lidských pøeèinù nejbanálnìjší. Poèítá se zde mezi tì¾ké pøestupky lidského rodu; je pøitom paradoxní, ¾e tímto høíchem, závistí, ještì nikdo nic nezískal. Vra¾dou, loupe¾í, køivým svìdectvím mù¾e èlovìk špatné svìdomí utišovat nabytým ziskem. 

Avšak za závist platíme jen vlastní bezútìšností, neklidem a dobrovolným utrpením. A navíc, závist je svým zpùsobem inspirativním zdrojem všech ostatních pøeèinù proti lidskosti. „Nebudeš dychtit po domì svého bli¾ního,“ (Ex 20,17) øíká Moj¾íš, „ani po jeho poli, ani po jeho otroku, ani po jeho otrokyni, ani po jeho býku, ani po jeho oslu, vùbec po nièem, co patøí tvému bli¾nímu.“ (Ex 20,17)
Koneènì izraelské spoleèenství se vymklo tvrdosti otrokáøských re¾imù starovìkého svìta. Ne ¾e by byl Izrael otrokáøství zcela prost. Podíváme-li se však na text Sinajské smlouvy, nebyl tento re¾im v Izraeli ani zdaleka tak tuhý jako jinde. Èlovìk – otrok byl alespoò èásteènì chránìn pøed totální zvùlí moci a otrokáøe. „Nevydáš otroka jeho pánu, kdy¾ se k tobì pøed svým pánem uchýlil,“ (Dt 23,16) píše se v páté knize Moj¾íšovì. 
„Bude bydlet s tebou uprostøed tebe, na místì, které si zvolí, v nìkteré z tvých bran, kde mu bude dobøe. Neutiskuj ho.“ (Ex 23,17)

Tak se tedy dostáváme k sociální sféøe Zákona, v ní¾ objevíme nìkterá vskutku pozoruhodná opatøení. Moj¾íš napøíklad rozšiøuje povinnou úctu k rodièùm, zafixovanou v Desateru, na staré lidi vùbec. „Pøed šedinami povstaò a starci vzdej poctu. Boj se svého Boha.“ (Lv 19,32) Sinajská smlouva se tak stává záštitou lidské dùstojnosti a bezpeèí, která bere pod ochranná køídla všechny slabší, staré, vdovy a sirotky, ba dokonce i „hosty“, tedy cizince, èleny jiného spoleèenství, kteøí by bez ochrany snadno upadli do otrockých pout.

Sirotci nesmìjí být trápeni a poni¾ováni, nebo» kdy¾ oni budou ke mnì úpìt, jistì jejich úpìní vyslyším“. (Ex 22,22) Chudákovi nesmí vzít Izraelita do zástavy svršky a prostøedky k ob¾ivì a èlenùm spoleèenství není dovoleno pùjèovat na lichváøský úrok. Koneènì èlovìk nesmí lhostejnì pøihlí¾et bídì svých bli¾ních, nebo» i oslovi vlastního nepøítele, který padl pod bøemenem, slušný èlovìk pomù¾e znovu na nohy. 

Citaci si tedy napøíklad zaslou¾í následující pasá¾ Moj¾íšových knih: „Kdy¾ vejdeš do vinice svého bli¾ního, smíš se najíst hroznù dosyta podle libosti, ale nebudeš nic dávat do nádoby. Kdy¾ vejdeš do obilí svého bli¾ního, smíš si rukou natrhat klasù, ale nebudeš obilí svého bli¾ního ¾nout srpem.“ (Dt 23,25.26) Krom toho nebylo izraelským zemìdìlcùm dovoleno pabìrkovat na vlastních polnostech. Všechno, co zbylo na poli, i zapomenuté snopy i poslední hrozny a olivy, patøily zvìøi a chudákùm. Ka¾dý sedmý rok musely polnosti odpoèívat, a co se na nich urodilo bez lidské práce, patøilo znovu chudým lidem a ostatním ¾ivým tvorùm zemì.

Nejzajímavìjší je však vyhlášení takzvaného milostivého léta jednou za sedmkrát sedm let, tedy devìtaètyøicátého roku. V ten èas, jak praví Písmo, „vyhlásíte v zemi svobodu všem jejím obyvatelùm“. (Lv 25,10) tehdy se vrátí i pozemky, o nì¾ pøišli chudáci bìhem posledního pùlstoletí, ke svým pùvodním majitelùm. Kdy¾ se nìkdo musí v tísni uvázat do slu¾by, je v milostivém létì propuštìn, nebo» i Izrael byl kdysi v egyptském zajetí, z nìho¾ jej vyvedl Bùh. Tato pøipomínka milosti se v souvislosti s pøíkazem milosrdenství opakuje v Písmu mnohokrát.

S vìdomím vlastních tì¾kých zkoušek se mají èlenové izraelské pospolitosti chovat humánnì i ke všem slabým své zemì. „Nebudeš utiskovat nádeníka, chudého a potøebného ze svých bratøí ani ze svých hostí... Dáš mu jeho mzdu ještì tého¾ dne, ne¾ nad ním zapadne slunce, nebo» je chudý a svým ¾ivotem na ní závisí, aby nevolal proti tobì k Hospodinu...“ (Dt 24,14.15) 

Ve vztahu k potøebným musí být Izraelita štìdrý, a tak „nebude tvé srdce zpupné a nezavøeš svou ruku pøed potøebným bratrem...“ (Dt 15,7) 
„Dávej mu štìdøe a nebuï skoupý, kdy¾ máš nìco dát, nebo» kvùli tomu ti Hospodin, tvùj Bùh, po¾ehná...“ (Dt 15,10)
 
Dnešního ètenáøe zajisté napadne, ¾e izraelská pospolitost sama tento Zákon nedodr¾ovala a ¾e se zajisté vyhýbala napøíklad vyhlašování milostivého léta. I kdy¾ Nehemjáš, jak víme, milostivé léto odpuštìním všech dluhù vyhlásil, pøece nebudeme zavírat oèi pøed faktem, ¾e mezi formulací Zákona jako ideálu a mezi praktickou realizací etického kánonu v ¾ivotì existuje od poèátku dìjin velký rozdíl. Celé dìjiny jsou vlastnì jen pozvolným spìním milionù lidských osudù k této nároèné normì lidského sou¾ití.

Podstatné však je, ¾e byl lidem ji¾ na úsvitu historie poskytnut mezinárodnì platný metr, ideál, jím¾ pomìøujeme sami sebe, své okolí a spoleèenské prostøedí, v nìm¾ jsme nuceni ¾ít. Vyhlášením Desatera striktních pøíkazù ba i jen jedním slùvkem „nezabiješ!“ se èlovìk na Sinaji obrátil zády k uplynulým zkušenostem lidského rodu, ke zvíøecím atavismùm, které mají v¾dycky znovu a znovu tendenci prolomit tenkou civilizaèní slupku našeho spoleèenského ¾ivota.

A spoleèenské systémy a mu¾ové moci, kteøí je reprezentují, se tedy nemohou pohoršovat, ¾e je od tìch èasù nechceme „šetøit“ a ¾e je od sinajské deklarace Moj¾íšova lidu prostì promìøujeme pøísnìji, ne¾ by si snad sami pøáli. Etické mìøítko Starého zákona vstoupilo hluboko do našeho povìdomí, a tedy ka¾dý èin jednotlivce i spoleènosti je ve svých dùsledcích pová¾en na tìchto jemných, citlivých váhách. Sledujeme prostì, jak se ta èi ona spoleènost Moj¾íšovu Zákonu blí¾í èi vzdaluje, které lidské spoleèenství je blí¾ a které je dál pravdì Zákona. Také Deklarace lidských práv a svobod není nièím jiným ne¾ promítnutím elementárních mravních principù do konkrétních spoleèenských pomìrù dnešního svìta.

®e z tohoto pomìøování dnešní reality a Zákona soudobé lidské spoleèenství nevychází právì nejlépe, je nasnadì. Odmítání vyšších mravních principù, zabíjení, loupe¾e, násilí a køivé výpovìdi – to jsou dnes a dennì pou¾ívané rekvizity moci, která si namlouvá, ¾e existuje rozdíl mezi etikou soukromou a mezi morálkou velkého svìta politiky. 

Starozákonní dìjiny nás však pøesvìdèují o tom, ¾e není morálky velké a malé. Èlovìk na své pøestupky v¾dycky doplatil a zloèin i malého èlovìka se v biblickém pojetí pøenáší jako stín na celou lidskou spoleènost. Tím spíše to platí o lidech, kteøí pøebírali odpovìdnost za miliony lidských osudù.

Co øíci závìrem o etických normách Moj¾íšových knih? Mìli bychom snad podtrhnout, ¾e v dlouhé øadì pøíkazù je pøedevším zakreslena „cesta ¾ivota“, o ní¾ se doèítáme na øadì míst Starého zákona. ®idé a my všichni nenacházíme v Písmu receptáø, jak zlepšit ¾ivot. Tyto „zaruèené návody“ nám spíše nabízejí autoøi devatenáctého a dvacátého století a vnímavý pozorovatel vìru nemù¾e konstatovat, ¾e by se nìkterý z tìchto receptù spolehlivì ujal v praxi. 

Zákon dává naopak pokyn, jak bychom nejlépe ¾ivot pro¾ili. Kdyby lidé tento kodex pøijali, pak by s nejvìtší pravdìpodobností vyøešili i otázku zlepšení ¾ivota na naší planetì. Nebo» pokrok v jakémkoli smyslu slova v¾dycky závisel a bude záviset pøedevším na vztazích èlovìka k èlovìku. Nemluvì u¾ o tom, ¾e pøijetí Zákona je vlastnì cestou k „¾ivotu“ v biblickém smyslu slova.

A tak se tedy znovu vracíme ke dvìma stromùm biblické zahrady, ke stromu ¾ivota a ke stromu poznání dobrého a zlého. Jak jsme si ji¾ øekli, oba stromy jedno jsou – nebo» na poznání a uskuteènìní dobrého závisí ¾ivot a jeho trvání. A tu nás manì napadá, ¾e tímto stromem ¾ivota a poznání je vlastnì sama bible, která svým ètenáøùm odpovídá na otázky spoleèné všem generacím od Adama po dnešek. 

Pochopíme-li toto tajemství starozákonního textu, pak pochopíme i pasá¾, v ní¾ Maurice Maeterlinck oslovil smrt tìmito slovy: „Nevím, kdo jsi, jinak bych byl tvým pánem; ale za dnù, kdy mé oèi vidìly lépe ne¾li dnes, poznal jsem, co nejsi; to staèí, aby ses nestala ty paní nade mnou.“
 
Obrázky k tomuto pokraèování jsou malými výøezy z pùvodních ilustrací. Vybrala © Olga Janíèková.
 
Slavomír Pejèoch-Ravik
* * *
Zobrazit všechny èlánky autora


Komentáøe
Poslední komentáø: 13.11.2020  12:44
 Datum
Jméno
Téma
 13.11.  12:44 suefaiqfpb efzpsberuz