Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Marcela,
zítra Alexandra.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

(Pra)babièkám a (pra)dìdeèkùm

 

Dobrý tip na prázdniny

 


V mé rodinì došlo k radostné události, kdy¾ vnuèka Eliška absolvovala ni¾ší èást vysokoškolského studia, Vyšší odbornou pedagogickou školu. Na její závìr musela obhájit (úspìšnì) absolventskou práci Pøírodovìdné pokusy pro pøedškolní dìti. A to je téma, které nás, zejména v letních mìsících, kdy máme s potomky èastìjší styk, mù¾e zajímat.


V první èásti své práce se nová diplomovaná specialistka (Disp.) vìnuje teoretickým otázkám, které mohu být potøebné pro uèitelky mateøských škol. Shrnuje v nich specifika a cíle pøedškolního vzdìlávání dìtí, podává výklad o kognitivním vývoji pøedškolního dítìte a o spoluúèasti dìtí na pøípravì pokusù. Nás mohou zajímat právì ty praktické pokusy, které mù¾eme o prázdninách s dìtmi vyzkoušet. Vybral jsem na ukázku èást, jak se dá dìtem hrou vysvìtlit fyzikální pojem hustota. Ve své práci se Eliška pokouší podobným zpùsobem o názorné vysvìtlení povrchového napìtí vody, další pokusy jsou se svìtlem, zvukem, magnetismem, gravitací, statickou elektøinou a k dispozici je i nìkolik reálných hlavolamù.


Hustota
Hustota se poèítá tak, ¾e se hmotnost pøedmìtu vydìlí jeho velikostí. Dìtem ji lze znázornit s pomocí váhy, odmìrky, vody a modelíny. Zvá¾íme jednu odmìrku vody a jednu odmìrku modelíny – pøesto¾e obì látky mají stejný objem, jsou rùznì tì¾ké. Myslím si však, ¾e pochopení hustoty není pro pøedškolní dìti podstatné. Pokusy s vodou a plovoucími pøedmìty jsou pro nì u¾iteèné, proto¾e mohou najít mnoho pravidel, která jsou schopny pochopit a vyu¾ít.


Plovoucí a neplovoucí pøedmìty
Cíl: Vìdìt, ¾e nìkteré vìci plavou a nìkteré se potopí. Pochopit, ¾e zále¾í na materiálu, ze kterého jsou vyrobeny. Odhadnout, které další pøedmìty budou plavat a které se potopí. Nauèit se tøídit podle rùzných kritérií. Rozeznávat rùzné materiály.
Rizika: Dìti pøi èinnosti hodnì nacákají okolo a zmáèí si obleèení. Doporuèuji tuto èinnost na zahradu. Pokud se namoèí papír, brzy se rozpadne na kousky, proto bych dìtem dala pøedem vybrané vìci, které se mohou namoèit.
Pomùcky: rùzné pøedmìty (døevìné, kovové, plastové), velká nádoba s vodou
Pøíprava: Nádobu s vodou umístíme tak, aby do ní dìti vidìly.
Prùbìh: Dìti si vyzkouší, které pøedmìty na vodì plovou a které se potopí a rozdìlí je na dvì hromádky.
Vysvìtlení: Rùzné materiály jsou jinak tì¾ké. Materiály, které jsou t쾚í ne¾ voda, se potopí. Kov a sklo se potopí, døevo na vodì plave.
Èinnost: Pustíme na potoce lodièky z rùzných pøírodních materiálù a budeme sledovat, jestli odplují. Pokud to terén umo¾ní, mù¾eme jít podél potoka vedle lodièek.
Evaluace: Dìti èinnost velmi bavila. Vypozorovaly, ¾e døevo plave a kov se potopí. Problémem bylo, ¾e pøi tom hodnì nacákaly po podlaze a zmáèely si obleèení.


Lodièky
Cíl: Vìdìt, ¾e vzduch nadlehèuje pøedmìty, které by se ve vodì jinak potopily. Pochopit, proè nám pomáhá pøi plavání nafukovací kruh, proè mohou být lodì i ze ¾eleza.
Rizika: Stejnì jako u pøedchozího pokusu bude všude mokro. U modelíny je potøeba dát pozor, aby si dìti neušpinily obleèení a koberec.
Pomùcky: velká nádoba s vodou, plastelína
Pøíprava: Nádobu s vodou umístíme tak, aby do ní dìti vidìly.
Prùbìh: Dìti si vyzkouší, jestli plove kulièka modelíny. Zkusí vymyslet, co udìlat, aby plavala – vyrobí si z ní lodièku.
Vysvìtlení: Lodì mohou být i ze ¾eleza, proto¾e je nadnáší vzduch. Podobnì i nafukovací kruh nebo rukávky nadnáší dítì.
Èinnost: Zkusíme na své malé lodièky nalo¾it nìjaký náklad. Èí lodièka unese nejvíce nákladu? Uká¾eme si velké lodì, které plují po moøích a zjistíme, z jakých materiálù se vyrábìjí. Vymyslíme, co všechno mohou pøevá¾et.
Evaluace: Nìkteré dìti hned napadlo, co s modelínou udìlat, aby plavala. Bylo pro nì však pøíliš nároèné vyrobit takovou lodièku, která by se nepotopila. Modelína po namoèení ve vodì ztuhne a je tøeba ji znova rozpracovat.


Plavání ve slané vodì
Cíl: Udìlat si pøedstavu, jaké je moøe a jak to u moøe vypadá. Vìdìt, ¾e rozpuštìním sùl nezmizí, ale zmìní vlastnosti vody – chu», hustotu.
Rizika: Lihový fix se špatnì èistí témìø ze všech povrchù, proto bych ho dìtem do ruky nedávala. Na ochutnávání slané vody je nejlépe dát ka¾dému dítìti l¾ièku, kvùli hygienì.
Pomùcky: plastelína, brèka, lihový fix, sùl, dvì sklenice s vodou
Pøíprava: V jedné sklenici vytvoøíme nasycený roztok soli (roztok, ve kterém u¾ nelze za dané teploty rozpustit více soli). Ve druhé sklenici ponecháme èistou vodu. Jeden konec brèka zalepíme plastelínou a ponoøíme do sklenice s èistou vodou. Pøidáme nebo ubereme plastelínu, aby se brèko nenaklánìlo ani neopíralo o dno sklenice. Fixem vyznaèíme na brèku hladinu vody.
Prùbìh: Dìtem uká¾eme, ¾e znaèka je na hladinì vody ve sklenici s èistou vodou. Kdy¾ však pøendáme brèko do sklenice se slanou vodou, zùstane znaèka nad hladinou vody. Ochutnáme èistou a slanou vodu.
Vysvìtlení: Slaná voda má vìtší hustotu ne¾ èistá voda. Proto se v Mrtvém moøi nedá potopit. Voda se solí je slaná a nedá se pít.
Èinnost: Vyrobíme si kolá¾ moøe – voskovkami nakreslíme moøské ¾ivoèichy, pøetøeme vodovou barvou, ještì mokrou ji posypeme solí. Kus papíru natøeme lepidlem a posypeme pískem jako plá¾. Mù¾eme na plá¾ pøilepit kamínky a mušlièky.
Evaluace: Pokus se dìtem líbil. Zajímavìjší byl pro dìti, které u¾ byly u moøe. Fyzikální jev pøíliš nepochopily. Zapamatovaly si, ¾e ve slané vodì se brèko ménì potopilo a vzaly to jako fakt. Dìtem slaná voda nechutnala, dva chlapci však ochutnávání a následné šklebení se brali jako zábavu.


Bezpeèný ohòostroj
Cíl: Uvìdomit si, ¾e se rùzné tekutiny od sebe liší, ¾e olej je lehèí ne¾ voda a proto se tvoøí na polévce mastná oka. Vnímat krásu postupnì se uvolòující barvy.
Rizika: Olej se velmi špatnì myje z nádoby bez èisticího prostøedku. Potravináøské barvivo se špatnì smývá z rukou, proto bych dìti nenechala pøipravovat smìs.
Pomùcky: olej, velká sklenice s vodou, potravináøské barvivo, malé nádobky, l¾ièka, papír
Pøíprava: Potravináøské barvivo rozmícháme s troškou vody a pøidáme olej. Barva nesmí být moc hustá (potopila by se i s olejem) ani øídká (nebyla by vidìt). Jakmile pøestaneme míchat, zaène se barva usazovat, proto ji tìsnì pøed pou¾itím znova rozmícháme.
Prùbìh: Do sklenice s vodou kápneme l¾ièkou barvu smíchanou s olejem. Pro lepší viditelnost dáme za sklenici list èistého papíru. Smìs bude nejprve plavat na vodì, postupnì se bude barva z oleje uvolòovat a vytváøet zajímavé obrazce.
Vysvìtlení: Olej je lehèí ne¾ voda, proto zùstane plavat na hladinì. Barva je t쾚í ne¾ voda, proto se potopí.
Èinnost: Pøeèteme dìtem pohádku Úkrop za tisíc zla»ákù z kní¾ky Jak chodil Kristus Pán se svatým Petrem po svìtì nebo podobnou od Bo¾eny Nìmcové 10 pohádek o sv. Petrovi.
Evaluace: Pozorování se dìtem moc líbilo, ale nepochopily, proè se barva postupnì uvolòuje. Je to pøíliš slo¾ité i pro starší dìti. Dozvìdìly se však, ¾e olej plave na vodì a upozornily na plovoucí mastná oka na polévce. Organizaènì nešikovné bylo, ¾e sedìly kolem stolu a bez papíru za sklenicí nebylo tak dobøe vidìt barvy. Kdy¾ jsem však za sklenicí papír pøidr¾ela, musela jsem krou¾it kolem stolu, aby si to mohly prohlédnout všechny dìti.


Potápìè
Cíl: Vìdìt, ¾e vzduch se dá stlaèit. Pochopit, proè se potápìè potopí. Vyrobit si hraèku.
Rizika: Pro nìkteré dìti mù¾e být pøíliš tì¾ké láhev zmáèknout natolik, aby se potápìè potopil.
Pomùcky: brèka, kanceláøské svorky, sklenice, PET lahve s vodou, vhodné kapátko, nù¾ky
Pøíprava: Brèka sestøíháme pøibli¾nì na 8 cm. Pøipravíme si sklenici s vodou. Dìti brèko pøelo¾í napùl a konce spojí kanceláøskými svorkami, ve sklenici vyzkouší, jak jim plave – pokud nad hladinou vyènívá více ne¾ pùl centimetru, pøidají další svorku, pokud se potápí, uberou svorku (nebo vymìní za menší svorku). Pøipravené potápìèe vlo¾í do plastové lahve s vodou a pevnì uzavøou. Do jedné lahve lze umístit více potápìèù, ka¾dý se potopí pøi jiném tlaku. Je dobré ukázat dìtem potápìèe z kapátka, proto¾e v nìm je vidìt hladina vody. Kapátko vlo¾íme do sklenièky s vodou, pokud vyènívá nad hladinou pøíliš, nasajeme do nìj trošku vody, pokud se potopí, najdeme si jiné kapátko.
Prùbìh: Kdy¾ se láhev stiskne, potápìè se potopí, pøi uvolnìní se zase vynoøí.
Vysvìtlení: Tlak na láhev stlaèí vzduch v brèku a na jeho místo se natlaèí voda. Potápìè je pak t쾚í a potopí se. Kdy¾ uvolníme tlak na láhev, vzduch se zase roztáhne a vytlaèí vodu z brèka a potápìè se vynoøí.
Èinnost: Vyzkoušíme si dechové cvièení – dokud dr¾íme potápìèe potopeného, zadr¾ujeme dech. Uká¾eme si fotky ¾ivota pod hladinou moøe a korálových útesù.
Evaluace: První svorku bylo potøeba dìtem pøipevnit, další u¾ vìtšinou zvládly samy. Pro nìkteré dìti bylo pøíliš tì¾ké zmáèknout láhev tolik, aby se potápìè potopil. Nìkteré dìti dobøe pochopily, proè se potápìè tlakem na láhev potopí.


Doufám, ¾e se najde hodnì rodièù i prarodièù, kteøí vyu¾ijí prázdnin k tomu, aby alespoò nìkterý z uvedených pokusù uskuteènili.


Ivo Antušek

* * *
Zobrazit všechny èlánky autora



Komentáøe
Poslední komentáø: 07.08.2018  17:02
 Datum
Jméno
Téma
 07.08.  17:02 Mirek
 06.08.  18:00 zdenekJ
 06.08.  11:33 miluna
 06.08.  06:57 Karla I.
 06.08.  01:03 Jarmila Kdo si hraje nezlobí