Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Rostislav,
zítra Marcela.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!

Statistika

Podporují nás
OSTRAVA!!!

MOAP

Nadace OKD

SENSEN

SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Zápisky vojáka z první svìtové války – 9

15. bøezna 1918
Tady zaèala na dobu váleènou pomìrnì dlouhá epizoda bydlení na kolejích a skoro v mírových podmínkách hraní. Asi jsem u¾ z toho nejhoršího venku. Teï u¾ mi chybí voda v náhonu a klapot mlýna u rodiny. Snad to také bude brzy.

Odjí¾díme z Bürzuly k Odìsse. Z oken vlaku vidíme na Èerné moøe. Jak je to daleko od Terstu. Kam mì ta válka a¾ zanese? V Odìsse jsme odpoledne. Budeme tady stát celý den. Byl jsem se podívat u moøe. Je to od nádra¾í asi 5 minut chùze. Proti Støedozemnímu se mi zdá nìjaké tmavé. Krou¾í okolo s velikým køikem hejna rackù.

A¾ 25. bøezna jsme vyjeli k Nikolajevu. Velmi špatná jízda. V ka¾dé stanici šest a¾ dvanáct hodin stojíme. Tra» je pøecpaná vlaky.

Naši hlavnì všechno vyvá¾ejí. Mouku, obilí, maso.

V Nikolajùvce vysedáme. Jdeme hrát asi 3 km do Vodopole. Vsi krásné jako u nás. Zdìná, vzorná hospodáøství. Zøejmì velice bohatá a úrodná zem je na okolních polích.

Ale je veliká zima. Na Bílou sobotu taková obrovská, studená, vánice jako v Karpatech. Jsou to ètvrté velikonoce na vojnì. Pøesto¾e je sníh, vítr a zima hrajeme venku.

1. dubna jsme pøešli do Gorochovky. Je zde veliký záliv nìjaké øeky, spousta vodního ptactva. Po bøezích je mnoho ¾elv lastur. Èápi chodí kolem nás na pùl kroku. Témìø se nechají hladit. A¾ do 6. dubna zde odpoèíváme. Odchod do Štìrbiny zase „domù“do vlaku.

20. dubna 1918
Koneènì jme se pohnuli. U Alexandrovska se tøetí prapor srazil s jiným vlakem. Tak jsme hráli na pohøbu. A dále jedeme do Pology.

Ka¾dý den hrajeme dopoledne a odpoledne v parku pro civilní obyvatelstvo. Stojíme v kruhu a civilové za námi louskají“semíèka“. Jsou to semínka sluneènice. Urèitì by se pøed nimi v této èinnosti stydìla veverka. Je tu malý rozdíl. Veverka hází prázdné slupky na zem. Ti za námi nám to prskají za krk, do oblièeje a na noty. Cháska nevzdìlaná. Pro špínu to sotva chodí a smrdí zdaleka. Snášel jsem to dlouho, ale pak jsem se rychle obrátil a nìkolika jsem trombonem, který mi jde hodnì dozadu, rozbil nosy. My trombonisté, já Toman a Krejsa máme od té doby pokoj. Za nás u¾ nejdou.

Tøetí den umístnili naši saniteráci do parku skøíòku s ruským nápisem: Milodary pro ranìné vojáky. První den, aè zde byly stovky lidí v kasièce nebylo nic. Druhý den 10 kopejek, tøetí den 17 kopejek a ètvrtý den nìkdo kasièku i s drobnými ukradl.

Potom tito štìdøí, ruští mu¾ici, i kdy¾ pøišli na austrijáckou muziku ze vzdálenost mnohdy a¾ 20 km èekalo marnì. Víc jsme tam nehráli.

Seznámil jsem se s Èechem, který zde ¾ije u¾ sedm let. Pracuje jako stárek ve velkém mlýnì. Byl jsem pozván na veèeøi. Zprostøedkoval jsem mu mnoho dopisù pøes vojenskou poštu. Pocházel odnìkud od Køivoklátu.

Mlýn je automatický. Má 28 stolic válcù 1 m širokých, 6 ètyødílných vysévaèù, 4 reformy s bohatým pøíslušenstvím. Mimo této pšenièné automatiky byly vedle mlýnice pro ¾itné a selské mletí. Ve strojovnì,kde pracuje jeho bratr, váleèný zajatec, je parní stroj o síle 250 koòských sil.

Byl jsem ve mlýnì nìkolikrát. Dostal jsem ze shora pokyn, abych se s Rusy moc nestýkal, nebo, ¾e by to mohlo mít nepøíjemné následky pro mojí osobu. Pitomci !

Z místních skladiš» na nádra¾í , prý a¾ 5000 vagonù obilí naši ka¾dý den odvá¾ejí 3 a¾ pìt plnì nalo¾ených vlakù do Rakouska. Pšenici, ¾ito a kukuøici. Jsou to hodnì bohaté ¾nì bez práce.

2. kvìtna 1918

Jedeme do Mariupolu. Je to velké pøístavní mìsto v Azovském moøi. Bydlíme v budovì vysoké filosofické fakulty. Hned u vchodu do zdejšího parku visí obìšený voják-Èech. Na prsou mìl tabulku, ¾e je to desertér, který pøebìhl k legionáøùm a byl chycen. Pro výstrahu ostatním.

Mìsto, asi tøikrát vìtší jak Plzeò, je velké, výstavné s širokým námìstím trochu do vršku. Ne¾ námìstí pøejdeme, staèíme pøehrát dva pochody. Ke koupi je vše. Posílám odtud balíèky do 5 kg domù. Mouku, slaninu a rùzné zbo¾í. Touto cestou odtud jdou celé vagony tovarù.

Hladové Rakousko a Nìmecko zde pøišlo k bohatému ¾labu. Zdejší pøístav je rozlehlý. Obrovské lodì. Dráha vede po molu hluboko do moøe, kde se pøekládají náklady obrovskými, elektrickými jeøáby z lodí na vagony nebo naopak.

Písèitá plá¾ s úplnì bílým pískem, jeho vlny jsou vedle sebe a¾ tøi ètvrtì metru hluboké, plné rùzných lastur a škeblí. Nádherné koupání. Je mo¾né jít a¾ dva km do moøe v hloubce po ramena. Voda pøi plavání nese sama, jak je slaná. Chodíme k moøi ka¾dý den. Zvláštností je, ¾e se zde civilisté, jak mu¾i, tak ¾eny koupou dohromady „na Adama“. To je nìco pro vojáky. Èasto zùstává nìkdo po ramena pod vodou déle ne¾ by mìl.

Nedaleko, asi dva km odtud se vlévá nìjaká øeka do moøe. Byl jsem se tam podívat na rybáøe. Bøehy jsou zarostlé rákosím s obou stran. Rákosím mají rybáøi prosekané pruhy jako ulice a hlavnì tam nastra¾ují mìchy. To jsou sítì, kam ryba vpluje, ale zpìt nemù¾e. Jsou dlouhé 50 metrù a rozpìtí ramen a¾ 100 metrù. Veèer je nalíèí, ráno vyberou. Sítì pøes den suší a opravují. Za jednu noc tak v prùmìru chytí 100 a¾ 150 kilo ryb. Také chytají do velmi hustých, jako pytlových sítí, které vleèou jen pøi povrchu. Ty jsou široké jen 60 cm. Rybky velké takto chytané jsou jen 4-6 cm velké. Ty nakládají lopatami na vozy a vozí na trhy do rùzných mìst.

Rybáøi je ještì ¾ivé jedí. Vezmou rybku za ocásek, kousnou jí do hlavièky a hned spolknou.

Jednou jsem si pøivstal a ji¾ v šest byl u øeky, abych vidìl ty úlovky. V jednom mìchu o délce asi 60 metrù a šíøe køídel kolem 120 metrù bylo chyceno asi 130 kaprù, dvou a¾ ètyøkilových, 20 štik kolem kila, 20 cejnù po tøi ètvrtì kila a asi 5 kilo ostatních ryb. Na udici to chytím sotva za mìsíc.

Nìkolikrát jsem se byl podívat na rybím trhu ve mìstì. Ji¾ z dálky mì smìroval ukrutný zápach rybiny. Sílu má hlavnì v létì kdy¾ je teplo. Tìch ryb. Tolik jsem pohromadì ještì nevidìl! Byly tam kulaté a¾ tøi metry dlouhé vyzy. Váhou kolem 30-70 kilo. Ty sekají na špalky. Vedle se povalují celé hromady tìch malých. Lidé to kupovali a hned, jako u nás preclíky z kornoutu, jedli. Mnohdy to bylo napolovic shnilé. A¾ se èlovìku zvedal ¾aludek.

Lopatami to tam pøehazovali jako u nás uhlí. Rùzné sumce, moøské candáty, kapry, štiky, cejny a mnoho ryb, které ani neznám.

Také tam prodávali sma¾ené na oleji ze sluneènicových semínek, obalované ryby. Candát, asi pùl kila za 50 kopejek, vìtší a¾ za rublík. Toto si kupuji èasto. Chutná to výbornì. Obzvláš», kdy¾ to jím se zavøenýma oèima.

Na druhé targovici (tr¾išti), na opaèném konci mìsta bylo maso, zelenina, melouny a podobnì. Tam prodávali zase na døevìném uhlí opeèené porce skopového masa, napíchaného na špejlích, dle velikosti od 30 kopejek a¾ po jeden rubl.

S hygienou si nedìlají problémy ani tady. Nejlépe chutná veèer po setmìní. Pøesto jsem si toto jídlo chodil kupovat èasto a chutnalo mi.

6. kvìtna zde bylo povstání ¾eleznièních zamìstnancù, dìlníkù ze ¾elezáren a pøístavu, spolu útokem bolševikù oproti cizím vojskùm, vetøelcùm. Provázela to dìlostøelba a poulièní boje. Mnoho bolševikù pøijelo v noci na lodích.

Naši se o tom dozvìdìli. Veèer obsadili nábøe¾í a pøístav s nádra¾ím. Kdy¾ se soudruzi vylodili, naši je pøi svìtle velkých reflektorù z mìstského parku bateriemi rozstøíleli u¾ v lodích. Bylo veliké krveprolití.

Celý týden následovalo stanné právo. Pøi akci padlo i dost našich. Hráli jsme na nìkolika pohøbech.

Dvakrát za den hrajeme v parcích k poslechu. V¾dy odpoledne v hudebním pavilonu nad moøem. Je to jistì 1000 m nad hladinou. Krásná podívaná. Moøe je plné velikých i malých lodí èasem obletovaných celými mraèny rackù. Na ten rej a ruch pod námi bych se vydr¾el dívat snad celé dny. Pod námi je park, zahrady a dole nádra¾í, velké ¾elezárny, mnoho jiných továren. Na bøehu je rozlo¾en pøístav.

Pøi høe sedím pøímo proti moøi. Jak mi ten trombon vesele praská pøímo nad moøem. Vyhlídka je a¾ k obzoru. Jistì 25 km do dálky.

V budovì co spíme jsou veliké knihovny, ale samé ruské knihy.Trochu umím azbuku, tak si v nich listuji. Ale co je to vše platné? Stále se vkrádají vzpomínky na domov a rodinu. Kdyby tak mohli být tady a tuto krásu vidìli na vlastní oèi.

5. èervna 1918

Odjí¾díme do Rostova na Donu. Vy¾ádala si nás, pouze hudbu, tamìjší øíšská posádka nìmeckých myslivcù (Keiserjäger). Mají nìjakou jubilejní oslavu. Vyhrazen po nás byl velký vagon a doprovod je poruèík. Z dáli je vidìt pozlacené kopule na tureckých mešitách a pravoslavných kostelech, minaretech a vì¾ích.

Cestou se pøihodilo tohle.
Asi dvì stanice pøed Rostovem jsme museli v polích èekat pøed nádra¾ím. Nebyla volná tra». Poblí¾e dráhy na poli pracovaly dvì turkynì, celé zahalené v šatech, pouze oèi jim byly vidìt. Posedáváme na náspu u vagonù. Dohadujeme se jsou-li staré nebo mladé, hezké èi ošklivé. Svobodník z naší kapely se sází, ¾e pùjde a podívá se na nì. Ten šat z oblièeje ¾e jim sundá. Byl upozoròován, ¾e to mù¾e špatnì dopadnout. Nedbal však tìchto rad.

Pomalu je obcházel a nìco jim vykládal. Neslyšeli jsme co povídá. Jen jsme vidìli jak rozhazuje rukama. Zajisté mu nerozumìly. Náhle se k jedné pøitoèil, chytil za šat na oblièeji a chtìl jej strhnouti. Ale ještì rychleji napadená pustila motyèku a Franta dostal takové dvì poctivé po hubì, ¾e zùstal s otevøenou stát. Potom za hlazení tváøe se pomalu loudal zpìt. Mìl štìstí, ¾e ¾ena nepou¾ila motyèku. Ona se ani neohlédla a pracovala dál. S jakou jsme ho pøivítali si bude jistì pamatovat nadosmrti. Od té doby se ho nikdo nesmìl optat, jaké mají turkynì oèi.

V Rostovì jsme jeli z velikého, krytého nádra¾í tramvají na ubytovnu. Byla to nedostavìná budova obrovského divadla, nejménì jednou tak veliká jako naše Národní divadlo.

Hry máme hodnì. Nìmci nás koukají vyu¾ít. Ale vede se nám velice dobøe. Od našeho pluku jsme dostali stravné v penìzích, které se mìlo odevzdat nìmeckému velitelství. Ti to hrdì odmítli s tím, ¾e to má být rozdìleno mezi nás. Jako hosté ¾e budeme vydr¾ováni od nich. Co ti nám všechno fasovali !!!. Löhnung jednou tak veliký, špek, sýr, marmeládu, víno a rum a mnoho dalšího. Prý jsme jim hráli mimo komisní hry. Ještì se mezi sebou slo¾ili a hodnì nám dali v penìzích na ruku.

Kdy¾ jsem doma èítal o kozácích, nikdy mì nenapadlo, ¾e budu v jejich hlavním mìstì úèinkovat jako èlen vojenské kapely. Samo mìsto je daleko vìtší jak Mariupol. Budovy jako vily, bungalovy, vše v polokruhových støechách a velkých zahradách. Kolem ji¾ pravý východní typ.

Na námìstí tøí a¾ pìtipatrové budovy, po ulicích mno¾ství stromù. V nìkolika tr¾nicích lze koupit všechno. Je tu mnoho velkých továren rùzného odvìtví… Èlovìk neví, co by si mìl døíve prohlí¾et.

V budovì bydlíme nahoøe. Je tam asi 20 místností pøipravených pro divadelní personál. Zatím úplnì bez nábytku. Spíme sice na podlaze, ale je to nádherné bydlení proti nocování pod širým nebem nebo ve stanech.

Mládenci si pøivedli dvì dìvèátka z ulice. A druhý den se to opakovalo. Domlouval jsem jim, ¾e se spáleji. Marnì. Další veèer tu byly znova. Hned vedle naší cimry. Veselí nebralo konce a nabývalo na hlasitosti. Došlo to tak daleko, ¾e jsme nemohli spát a tak jsem je vyhnal. To teprve byl køik na celý barák. Byli tam také dva páni šikovatelé a vyrukovali na mne s vojenskou disciplínou a z titulu šar¾í chtìli zakroèit. Kdy¾ po zlém, tak po zlém. Šel jsem k telefonu volat vojenskou patrolu. Ta ¾e udìlá poøádek. Zalezli, holky vypadly a my mohli klidnì spát.

To však nebyl konec této patálie. Do týdne jeden pan šikovatel a šest vojáèkù, muzikantù se šlo do špitálu „uèit hrát na klarinet“. Tak se mezi vojáky øíkalo léèbì kapavky, pravé ruské, tedy mocné, kterou od báryšen nachytali. Pobouøení bylo veliké. Ale mìl jim tam do dirigovat. I pan feldvébl, který na odlišení od manèaftu chytil “muziku“ ne dívèí ale dámskou tam s nimi byl.

Ve sklepech budovy bylo slo¾eno mno¾ství voskových figurin, tak jsme si do zásoby nadìlali svíèky.

Bohu¾el po tøech týdnech jsme se ocitli zase v Mariupolu. Konec krásných èasù, škoda, mohlo to vydr¾et u¾ do konce.

Ale ani zde není zle. Hrajeme ka¾dý veèer na tøi party. Jedna o 18 mu¾ích v zahradním biografu, druhá, 10 mu¾ù, smytèový šraml v zahradní restauraci a šest lidí v dùstojnické kantýnì.

V biografu a v restauraci je za veèer jeden rubl na muzikanta. To je dobré, ale hned jej utratím. Hlavnì za výborný tabák. Ètvrt funtu, tj. asi 12 dkg za 15-a¾ 45 kopejek. Podle toho, co se podaøí usmlouvat. Pøed hrou v biografu si umotám asi 40 a¾ 45 cigaret. To je dávka na veèer.

Byli jsme hrát u našeho tøetího praporu na Jaltì. Hned po høe se vracíme. Ka¾dý den hrajeme.

A¾ 16. záøí jedeme do Jekatìrinoslavi. V místì je mnoho hry. Má tu sídlo vrchní velitelství Rakouské okupaèní armády na Ukrajinì a v Rusku.

Mìsto je o mnoho vìtší ne¾ Rostov. Elektrické tramvaje, továrny a zajatecké tábory. Støídají se zde hudby od všech plukù z Ukrajiny po 14ti dnech.

Jednou jsme šli hrát do zajateckého tábora. Kapelník byl nemocný a tak noty vybíral archiváø Korejs. Vzal vìtšinou èeské skladby

Zahajovali jsme Slovanskou pøedehrou. Ta zaèíná Hej Slované a konèí - Kde domov mùj.

Hrajeme uprostøed tábora, obstoupeni našimi zajatci a vojskem. Pøímo proti mnì na kopeèku stál tøi staøí reservisté s fajfkami. Stoprocentnì Èeši.

Velitel tábora, starý maïarský plukovník chodil okolo jako bùh války s vousy špièatými a nakroucenými a¾ za uši. Kdy¾ jsme pøedehru zaèali hrát, prorazil náš kruh a chytl dirigenta Maršíka/m.j. tento Maršík, kdy¾ jsem odcházel od vojenské hudby ve Vídni v roce 1908, narukoval k nám jako absolvent konservatoria jako regrut, byl to solo houslist a do plechu 2 køídlovka/ za ruku, aby se ihned pøestalo hrát, ¾e je to vlastizrádná píseò. Ale Maršík, øízný Štajerák ho od sebe odstrèil a dál se pokraèovalo bez jakékoliv pøeká¾ky. Kdy¾ ku konci zaznìly první takty písnì Kde domov mùj, tu ti tøi staøí reservisté pustili fajfky na zem, smekli èepice a postavili se do pozoru a pohnutím plakali, a¾ jim kapaly slzy po tváøích.

My, co jsme stáli naproti nim jsme byli dojati stejnì jako oni.

Dohráli jsme a Maïar, který stál stále v kruhu, koulel oèima jako èert a kroutil si vousy. Potom pøistoupil k Maršíkovi a zhurta na nìho, ¾e prý ho neposlechl a hrál vlastizrádné písnì tak, ¾e ho ihned nechá odvést do arestu. Maršík, stoje v pozoru prohlásil:Tyto skladby jsou všechny povoleny hrát od nejvyššího velitelství. Na dùkaz toho mu pøedlo¾il partituru oné pøedehry potvrzenou od nejvyššího velitelství. Maršík hlásil dále, ¾e si bude stì¾ovat na velitelství, proto¾e mu bylo bránìno ve vykonávání slu¾ební povinnosti.

Plukovník vzteky celý rudý zaøval “Gehe zu Teifel“ a zmizel. Po celou dobu koncertu u¾ se neukázal. Potom jsme zahráli nìkolik Maïarských pochodù a ku konci naši, Kmochovu Andulku a Maøenku.

Škoda, 3. øíjna odjí¾díme zpìt k pluku.