Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Jiøí,
zítra Marek.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Psychologové a sociologové spolu s vizá¾isty ve velmi seriózních prùzkumech zjistili, ¾e z našeho pùsobení na okolí pøipadá 55 % na úpravu zevnìjšku a neverbální komunikaci, 38 % na intonaci, posazení a sílu hlasu a pouhých 7 % na obsah øeèeného. Uvedená kvantifikace samozøejmì platí o prvním dojmu: Ten si o nás lidé vytváøejí bìhem prvních ètyø minut.

 

Po uplynutí tohoto èasu si u¾ obvykle názor nechtìjí poopravit ani smìrem k pozitivnímu, ani naopak. Na prvním dojmu tedy velmi zále¾í, mù¾eme mnoho získat i mnoho ztratit. Známe-li nìkoho delší dobu, pak samozøejmì platí jiná kritéria. Obsah øeèeného nabývá na dùle¾itosti a u¾ nám tolik nevadí, má-li nìkdo pisklavý hlas nebo nevhodné obleèení. To platí jak pro kolegy v práci, tak pro pøátele a známé, rodinné pøíslušníky apod.

 

Je však hodnì profesí, kde na prvním dojmu závisí velmi mnoho - uzavøení obchodu, presti¾ firmy èi úøadu, image jednotlivce èi stavu. Ka¾dý obor (nikoliv profese) lidské èinnosti ¾ádá urèitý zpùsob úpravy zevnìjšku èi image. Ameriètí vizá¾isté rozdìlili obory, ve kterých se pracuje s lidmi, do tøí kategorií: konzervativní, poradenské a kreativní.

 

V kreativních oborech, kam patøí umìlci, novináøi, redaktoøi módy a spoleèenských rubrik, pracovníci rùzných reklamních agentur apod., panuje volnost. Tito lidé si mohou dovolit cokoliv, co jim sluší, jistá extravagance v úpravì zevnìjšku je i ¾ádoucí.


Poradenské obory - uèitelé, lékaøi, pracovníci poradenských agentur, musí u¾ dbát na úpravu zevnìjšku více. Mìli by pùsobit umírnìnì, vìrohodnì, pøíkladnì, jejich svoboda volby je omezenìjší.

Nejpøísnìjší pravidla pro oblékání a úpravu zevnìjšku platí pro tzv. konzervativní obory, kam patøí advokacie a justice, bankovnictví a pojiš»ovnictví, státní správa a samospráva, management firmy a jejich obchodní zástupci. V tìchto oborech je prvoøadým po¾adavkem serióznost, umírnìnost, vìrohodnost, autoritativnost, konzervativnost, decentnost, vyvá¾enost i urèitá noblesa s dùrazem na kvalitu, znaèku, styl. Konzervativní obory zahrnují širokou oblast, v ní¾ jednotlivé skupiny mají své zvláštnosti. Vzhledem k tomu, ¾e v naší zemi se nemohl v prùbìhu desetiletí formovat úzus vhodné úpravy zevnìjšku, panuje v tomto smìru velká nevìdomost. Na ka¾dém kroku mù¾eme vidìt naprosto nevhodné obleèení, úèesy, doplòky. Jejich nositelé sni¾ují úroveò své firmy v oèích obchodních partnerù èi veøejnosti a èasto se dostávají do nepøijatelné polohy.

Konzervativní obory - Advokacie a justice

Ve vìtšinì rozvinutých zemí tvoøí advokáti, soudci a státní návladní vysoce privilegovanou a odlišnou skupinu, která peèlivì støe¾í charakteristiku svého stavu. Bydlí èasto v oddìlených ètvrtích, oblékají se do nejkvalitnìjších, drahých, støízlivých a konzervativních odìvù, chrání se výstøedností a všeho, co by je mohlo dostat do øeèí. Jejich dìti studují na dobrých školách, dovolenou netráví cestováním na harleyi ani neskáèí jumping. Všemu vévodí decentnost a serióznost. Proè?

Uva¾te sami: Budete mít dùvìru v advokátku èi soudkyni v d¾ínách nebo kvìtovaných šatech s rozevlátými vlasy po pás èi s pankáèským sestøihem? Spíše svou pøi svìøíte advokátce v tmavším decentním konzervativním kostýmku se støízlivými doplòky. Obì mohou být stejnì erudované, ale ta druhá pùsobí vìrohodnìji, budí lepší dojem. Zajímavý je i pohled z druhé strany. V USA a Kanadì bylo prùzkumem zjištìno, ¾e ob¾alovaní z trestného èinu, kteøí pøedstoupí pøed soud dùstojnì obleèeni a peèlivì upraveni, dostávají zpravidla ni¾ší tresty. Tedy i soudce mù¾e být èlovìk, který nevnímá pouze fakta a argumenty, ale obvinìný na nìj pùsobí i emocionálnì a sociálnì. Tìchto zkušeností vyu¾ívali na radu vizá¾isty obvinìní v aféøe Watergate v USA. Jiný oblek zvolili pro šetøení pøed senátním výborem a jiný pøed soudem. S úspìchem.


Bankovnictví a pojiš»ovnictví

Navštívili jsme u¾ mnoho poboèek øady bankovních domù a pojiš»oven, ale v ¾ádné z nich jsme nenašli všechny pracovníky upravené v souladu s jejich profesí. Vìtšina mìla nevhodné barvy, vzory, materiály i støihy. ®eny za pøepá¾kou i ve vedoucích funkcích èasto budí spíše dojem prodavaèek ne¾ bankovních úøednic. Bì¾né jsou kvìtované šaty, halenky s volány a krajkami, úplety, velmi dlouhé èi masívní náušnice. V jedné poboèce velké banky jsem potkal sekretáøku øeditele, která byla èítankovou ukázkou nevhodného obleèení. Mìla pøíliš krátkou minisukni, prùhlednou krajkovou halenku s volány a nevyholené nohy bez punèoch. Zøejmì si ne- uvìdomovala, ¾e nereprezentuje sama sebe, ale banku, ve které pracuje. Pan øeditel mì pøijal bez saka s posunutou a uvolnìnou kravatou, rozepnutými knoflíèky u košile a na nohou mìl mokasíny.

Stejná situace je i v pojiš»ovnách. Nìkde se vedoucí pracovníci sna¾í tìmto chybám pøedejít zavedením jednotného, uniformního obleèení. Všechny ¾eny pak povinnì nosí napøíklad tmavì šedý èi tmavì modrý kostýmek. Tato snaha o vylepšení image banky nebo pojiš»ovny nará¾í na nìkolik problémù. V historii se v¾dy pøistupovalo k jednotnému obleèení, kdy¾ bylo nutno potlaèit individualitu jedince a uèinit z kolektivu lidí snadno ovladatelnou a manipulovatelnou masu. Tento princip byl vyu¾it za Maa v Èínì, je dodnes vyu¾íván v armádách celého svìta. Zhoubné jsou i školní uniformy, pøe¾ívající v nìkterých zemích. Problém je i estetický. Zatímco tmavovláskám s tmavýma oèima (tzv. zimní typ) bude tmavomodrý kostýmek slušet, slámovì ¾luté blondýnky a zrzky v nìm budou vypadat nemocnì, platinové blondýnky budou pùsobit smutnì a barva je bude pøebíjet.


Nejvhodnìjším obleèením jsou samozøejmì kostýmky, ale pøi jejich výbìru by se mìlo dbát na barevný a stylový typ ¾eny. Stejnì je tomu i pøi výbìru obleku pro mu¾e. Vhodnìjší asi bude, aby všichni zamìstnanci mìli urèitý jednotící prvek - logo na kapsièce saka, logo ve tvaru špendlíku do klopy, provedené jako šperk ve ¾lutém èi støíbrném kovu podle barevného typu nositele, jednotný šátek èi kapesníèek.

Bankovní a pojiš»ovací domy vynakládají mnoho penìz na luxusní zaøízení a výzdobu interiérù. Šikovný architekt doká¾e vytvoøit velmi pùsobivý interiér i bez dovozových mramorù, oblo¾ení stìn apod. Ušetøené prostøedky pak lze pou¾ít na ošatné zamìstnancù, které je prokazatelnì pou¾ito na nové obleky, kostýmky a doplòky, je¾ doporuèí špièkový vizá¾ista. V dnešní dobì se presti¾ní firmy v podstatì liší pouze v invenci, úpravì zevnìjšku a chování svých zamìstnancù. Oni jsou ¾ivým kapitálem, vytváøejícím image firmy. V obrovské konkurenci penì¾ních ústavù, zvláštì po krachu jedenácti bankovních domù a nedùvìøe veøejnosti, získají rychleji kredit ty, které budou dbát na to, aby jejich zamìstnanci cvièili, vzdìlávali se a svou úpravou zevnìjšku dùstojnì reprezentovali svou banku èi pojiš»ovnu. I v této profesi se akcentuje serióznost, støízlivost, prvotøídní kvalita, konzervativnost. Zamìstnavatel by mìl svým pracovníkùm dát zøetelnì najevo, ¾e od nich oèekává peèlivì upravený zevnìjšek a vhodné obleèení a ¾e ti, kterým tento po¾adavek nevyhovuje, si budou muset práci hledat jinde. A tuto výzvu významnì podpoøit dostateènì vysokým ošatným.

Státní správa a samospráva

Vìtšina obèanù sledujících média zaznamenala návštìvu zahranièních vizá¾istù a odborníkù na image, kteøí radili budoucím poslancùm a senátorùm, jak zlepšit svou vizá¾, image a vystupování pøed médii. ®el na této úrovni péèe o image úøadù konèí. Na okresních a mìstských úøadech by úøedníci rádi vypadali lépe, ale èasto nevìdí jak. I kdy¾ na úøedníky státní správy a samosprávy nejsou kladena tak pøísná kritéria jako na soudce èi bankéøe, pøesto se ¾ádá støízlivost, serióznost, umírnìná reprezentativnost. Proè umírnìná? To proto, aby se v obèanu neozval daòový poplatník. Státní úøedník, pøednosta, starosta, tajemník, vedoucí odboru musí dùstojnì reprezentovat úøad, nesmí však drá¾dit okázalostí. Vlivem minulých dob nemá okresní èi mìstský úøad takovou presti¾ na veøejnosti jako v jiných zemích, mo¾ná proto také øada referentù èi referentek nevìnuje svému zevnìjšku nále¾itou pozornost. Úøedník by nemìl budit dojem prostého dìlnického kádru a úøednice by nemìla pøipomínat hostesku na klubovém veèírku nebo ztøeštìnou studentku. Bohu¾el nejen v expoziturách bank, ale i na úøadech se najde dost ¾en v upnutých "elas»ácích" a háèkované halence, zdùrazòující nadbyteèná kila. Pracovnice sociálního odboru mù¾e svým obleèením budit autoritu nebo dopustit, aby si na ni asociálové otevírali ústa.

Potìšitelná je snaha kancléøù a tajemníkù, tedy personalistù, dbát na vhodné obleèení svých podøízených. Mìstské úøady èasto svým zamìstnancùm poskytují tzv. ošatné, které však obvykle nepøesáhne tøi tisíce korun roènì, a navíc ne ka¾dá ¾ena je utratí za vhodné obleèení.

Snad a¾ bude pøijetí na radnici èi udr¾ení si jeho místa podmínìno urèitým zevnìjškem, zaène být ošatné pou¾íváno na to, k èemu je urèeno. Vìtšina budov okresních a mìstských úøadù je pìknì opravena, lidé jsou obsluhováni milými a ochotnými úøedníky èasto psychologicky školenými, kterým ovšem èasto chybí pøíjemná a bezvadná úprava zevnìjšku.

Management firem a jejich obchodní zástupci

Èasto mù¾eme vidìt mana¾era stojícího u zahranièního vozu s mobilním telefonem u ucha, v obleku, který mu padne jako Chaplinovi. Pøitom si mana¾eøi vìtšinou kupují drahé obleky, aby se mohli blýsknout znaèkou. Vidìl jsem u¾ nìkteré z nich v obleku za 50 tisíc korun, a pøece vypadali trapnì. Vìtšinou jim toti¾ nesedí barva, vzor ani støih. Neumìjí sladit košili, kravatu a zbytek obleèení. K obleku mají èasto i nevhodnou barvu pono¾ek a nepostradatelné mokasíny.

Naše zemì má mnoho vynikajících odborníkù, pøesto se èasto stává, ¾e je na nì v zahranièí nahlí¾eno skrz prsty. Je tomu tak právì pro nevhodnou úpravu zevnìjšku. Èlenové podnikového managementu i obchodní zástupci by mìli vìdìt, ¾e nabízejí-li dva obchodní zástupci rùzných firem srovnatelnou kvalitu a cenu zbo¾í èi slu¾eb, pak si kupující obvykle vybere z nabídky toho obchodního zástupce, který je pøíjemnìjšího i atraktivnìjšího zevnìjšku. Podniková kultura a image je natolik záva¾nou zále¾itostí, ¾e je nezbytnì nutné vìnovat jí mimoøádnou pozornost. Je dùle¾itìjší ne¾ znaèka firemního auta. Málokteré vedení firmy si uvìdomuje, ¾e u¾ úprava zevnìjšku a chování recepèní vytváøí v návštìvníkovi první dojem, jen¾ ho mù¾e pozitivnì nebo negativnì naladit. Obchodní zástupce nabízející zbo¾í nebo slu¾by by mìl být nejen schopným odborníkem v oboru, ale i dob- rým diplomatem, který doká¾e bìhem prvních ètyø minut udìlat dojem. Ten je obvykle korunován úspìšným uzavøením kontraktu.

Pøi oblékání a volbì doplòkù by mìlo být pøihlí¾eno k postavení pracovníka ve firmì, k typu jeho osobnosti, postavì, barevnému typu. Ka¾dý by mìl vytváøet svou image v souladu s image firmy. Tedy není oblek jako oblek, kostým jako kostým. Oblek od Hugo Bosse, Armaniho èi Versace mù¾e, ale nemusí slušet. Poradit by mìl vizá¾ista. Jinak se bude oblékat pøedseda správní rady, jinak øeditel, jinak námìstci a vedoucí odboru èi oddìlení. Ka¾dý však musí být nezamìnitelnou osobností a ne reklamou znaèky. Znaèka sice vypovídá o stylu a úrovni nositele, je však pouze prostøedkem, nikoliv cílem. Nosit znaèku pro znaèku je snobství a mù¾e dotyèného zesmìšnit.

Barevná typologie

V naší zemi nìkterá studia barevné typologie mìsíènì chrlí desítky kursistù s certifikátem, opravòujícím provozovat barevnou typologii. Tento certifikát není zárukou kvality, pouze potvrzuje úèast v kursu. Tam se sice absolventùm pøednášejí základy, tj. jak u lidí rozlišovat tzv. barevný typ podle charakteristických znakù (barva vlasù, oèí, rtù, pleti), avšak málokdo z klientù je uèebnicovým typem. Mnoho lidí má i prvky opaèné, a proto je èasto tì¾ké a slo¾ité urèit, jakým typem vlastnì dotyèný je. Velmi èasto dochází k chybám, které pak klienta stojí spoustu penìz, kdy¾ investuje do nového obleèení, kosmetiky a doplòkù, které mu nesluší. Nejvíce omylù se dopouštìjí podomní prodavaèi kosmetiky, kteøí v nevhodných svìtelných podmínkách a s nevhodným vybavením urèují za pár stokorun na party jeden typ za druhým jako na bì¾ícím pásu, jen aby prodali co nejvíce kosmetiky. U vìtšiny tzv. vizá¾istù chybí pro tuto práci cit, který je rozhodujícím "pracovním nástrojem". Èlovìk s vkusem, citem a vìdomostmi se stane schopným vizá¾istou za jeden a¾ tøi roky ka¾dodenní praxe. Urèení barevného typu (jaro, léto, podzim, zima) je nutné pro to, aby se dotyèná osoba dozvìdìla, v jakých barvách bude vypadat skvìle, zdravì a záøivì, a v jakých naopak mdle, nevýraznì nebo nemocnì.

Jolana Vilémová



Komentáøe
 
 Datum
Jméno
Téma