Velikost textu: normální | zvìt¹it | zmen¹itInternetový magazín nejen pro seniory  

Navigace

Svátek
Dnes slaví svátek Marek,
zítra Oto.

Mù¾ete jim poslat elektronickou pohlednici.

Klub
U¾ivatel: nepøihlá¹en

Více informací o klubu a èlenství v nìm se mù¾ete dozvìdìt na stránkách na¹eho klubu.

Anketa
Náv¹tìvníci stránek - vìk náv¹tìvníkù. Dìkujeme za hlasování!
 
 
 
 

Statistika



Podporují nás
OSTRAVA!!!


MOAP


Nadace OKD


SENSEN


SeniorTip.cz,
ISSN 1801-9900
Vydává: Spoleènost senior o.s.

Createt by NETtip 2006
Webhosting SvetHostingu.cz

Úvaha o mluvì
 
 
“Se španìlskýma rytmama jdìte do prdele!”, ozvalo se ze zákulisí divadla Semafor jako odezva na návrh Suchého se Šlitrem zazpívat písnièku, za kterou je nìkde málem ukamenovali.
Divadélko zabouøilo smíchem a nadšeným potleskem. Reakce obecenstva na sprosté, leè v hovorové mluvì èasto u¾ívané slovíèko, se dala oèekávat. V té dobì se toti¾ jak na prknech, která znamenají svìt, tak ve filmech, sprostá slova zøídka pou¾ívala. Herci tu a tam sice choulostivé slùvko spontánnì utrousili, zejména pak na silvestrovských poøadech nebo estrádách, ale všeobecnì øeèeno, nejednalo se o pravidelný jev. Alespoò ne v dobì mého mládí, tedy v šedesátých létech.

Nejsem v ¾ádném pøípadì pruïas. I kdy¾ sex pova¾uji za mírnì nehygienickou zále¾itost, nikdy jsem se mu nevyhýbal. Bez muèení se pøiznám, ¾e jsem ho pøed mnoha lety, kdy jsem ještì nebyl penzista, i urputnì vyhledával. Dokonce i dnes, pøesto ¾e dùchodce jsem, mì tu a tam su¾ují erotické sny. Bez rozpakù se pøiznám, ¾e kdy¾ se majznu kladivem do palce nebo uklouznu na zledovatìlém chodníku a pøed zraky chodcù se na nìm rozplácnu jako pøejetá ¾ába, vychrlím ze sebe patøiènou dávku èeských jadrných nadávek. To je ale zøídka, proto¾e v Austrálii zase moc èasto tak zledovatìlé chodníky nejsou a kladívko do pazourù taky vezmu jen jednou za uherskej rok. A musím rychle dodat, ¾e jsem ke klení zkrátka nebyl vychován. Doma se prostì sprostì nemluvilo. Maminku jsem nikdy neslyšel øíci tøeba i to nejjemnìjší sprosté slùvko a tatínka jenom neobyèejnì zøídka. I kdy¾ musím øíci, ¾e k maminèinì hrùze jednou zlostnì vykøiknul: “Kurva mizerná”, kdy¾ chtìl palièkou zamordovat vánoèního kapra, který mu však vyklouzl a chudák tatínek si pøerazil ruku. V tomto pøípadì to byla samozøejmì omluvitelná slovní úleva, která jistì pomohla tatínkovi pøekonat nemalou bolest. A tak øíkám, to u¾ muselo být, abych vulgarity slyšel doma.

Tìm jsem se pozdìji nauèil a¾ ve škole. Ne, ¾e by to byli uèitelé, kteøí nám vštìpovali lásku k jadrné mateøštinì. O to se spíše postarali otrlejší, vìtšinou starší ¾áci, kteøí nás, neviòátka, pøipravili pro ¾ivot. Nauèili nás toti¾ nejenom kouøit, ale také ú¾asnou škálu sprostých slov, kterými, jak dobøe víme, èeština oplývá.
Mùj uèitel byl Jenda Krupièka, který sice rok za rokem ze všeho propadal a ve ètrnácti letech se mnou chodil do tøetí tøídy, ale zato díky tatínkovi, který byl koèí, ve spros»árnách tak vynikal, ¾e kdyby se to známkovalo, byl by u¾ dávno po maturitì. Tímto chci zdùraznit, ¾e jsem byl ji¾ od mládí díky starším kamarádùm do ¾ivota jaksepatøí pøipraven.
Kamarádùm jsem nesmírnì vdìèen, proto¾e kdyby zále¾elo jenom na výchovì rodièù, asi bych se se ¾ivotem tì¾ce potýkal. Hlavnì bych byl pøipraven o umìlecký zá¾itek souèasných filmù, a» ji¾ èeských, èi jiných, kde se vulgarita oèividnì stala nerozluènou souèástí dialogù, kterým bych bez øádné prùpravy nerozumìl.

Je jasné, ¾e se od dob Semaforu ledacos markantnì zmìnilo. Jsme svìdky velikého pokroku na poli kultury a lidských vztahù vùbec. Akorát si nejsem jist, zda-li jde o pokrok, který bych mìl vítat s otevøenou náruèí. Je nabíledni, ¾e dneska by byli diváci krajnì zklamáni a ¾ádali by nazpìt peníze za vstupenky, kdyby se ve filmu pou¾ilo jenom tak nevinné slovíèko jako “hovno”. Marná sláva, s hovnem se teï èlovìk daleko nedostane. V nynìjší dobì lidé chtìjí víc. A víc se jim také dostává!

Staèí zhlédnout populární film “Cesta z mìsta” a èlovìk si uvìdomí, ¾e moje generace patøí do starého ¾eleza, proto¾e zkrátka nedovedeme pochopit, jak mù¾e synek èastovat otce slùvky, za které by mnì dal tatínek facku, ¾e bych pøišel s botama od snìhu.
“Co se divíš, vole, tak je to teïka u nás normálka,” bylo mnì vysvìtleno kamarádem z Èeska, který se podivil, kdy¾ jsem se nad mluvou ve filmu pozastavil.

A co teprve nedávný skvost èeské kinematografie “Andìl exit”, kde se lidé bez zardìní èastují názvy dámských a pánských pohlavních orgánù. Vysvìtlení, ¾e to dokumentuje drsnou realitu ¾ivota jsem nerozumìl, proto¾e jsem se bláhovì domníval, ¾e nìco takového se jaksi do filmù nehodí. Jenda Krupièka by byl mnou trpce zklamán, ¾e jsem v polovinì vypnul rádoby umìlecký film Vìry Chytilové “Vyhnání z ráje”, odehrávající se na nudistické plá¾i, proto¾e mì nebavilo se dívat na otylé naháèe blábolící vulgárnosti, za které by se nemuseli stydìt opilci v místním pohostinství. Zrovna tak mám potí¾e se obdivovat masovì produkovaným filmùm továrnou na sny, Hollywoodem, nebo filmùm, údajnì perlám svìtové kinematografie, servírovaným televizním kanálem SBS, ve kterých se spros»árny nelinou pouze z úst tvrdých mu¾ských charakterù jako ochráncù zákona nebo fe»ákù, ale i z úst krásných hereèek, do kterých by to jeden neøekl. Ty však s mistrnou zruèností a bez mrknutí vulgaritami zaplaví støíbrné plátno, ¾e se divák nepøestane divit. Brrrrr...

Nejsem natolik naivní, abych si myslel, ¾e mravní úpadek se týká jenom kinematografie. Vím, ¾e tøeba velice populární televizní seriál ze ¾ivota, mladými lidmi tolik obdivovaný “Big brother”, obveselil diváky tím, ¾e na zabírající kameøe dva kluci údajnì sexuálnì zneu¾ili mladou holku. A co teprve slavný èeský kreslíø Urban, který se tìší neutuchající popularitì a velkým penìzùm jenom tím, ¾e kreslí sexuálnì drsné vtipy. Internet, jak jsem zjistil, je zaplaven pornografií a spros»árnami, ze kterých se èlovìku zatoèí hlava. A tak nìjak pochybuji, ¾e dìtièky sedí dlouhé hodiny na Internetu, aby se pouèily o historii australské federace.

Kam tento všeobecný úpadek spoleènosti povede, nemám tušení. Vím ale, ¾e prošpikuju-li konverzaci v dámské spoleènosti nyní bì¾nì pou¾ívaným slovem “fuck” a bude-li má konverzace spoèívat v barvitém líèení pikantních podrobností sexuálních zá¾itkù, nejen ¾e nikoho nepohorším, ale spíše naopak. Mladí si budou myslet, ¾e jdu s dobou a budou to kvitovat s obdivem, jak jsem zùstal duševnì a (po vyslechnutí pikantních historek) tìlesnì svì¾í. Pøitom mnì pogratulují jak já, starý dìdek, jsem vlastnì stále jako oni. Jenom já se ale nebudu cítit moc dobøe nebo jako nìjaký hrdina. Uvìdomuji si, ¾e jsem starý páprda, ale nemohu si pomoci. Holt jsem vyrostl v jiné dobì.

A tak místo sna¾ení se pochopit to, co nám nynìjší spoleènost dnes a dennì pøedkládá, uchyluji se èím dál více èastìji do kamrlíku, kde si pouštím hrùzostrašnou pohádku “Perníková chaloupka”, kde sice je¾ibaba chce si upéci nevinné dìtièky a smlsnout si na nich, ale já se nijak výraznì nevzrušuji, proto¾e dobøe vím, ¾e je to jenom folklór. Navíc se nemusím bát, ¾e pohádka zobrazuje smutnou skuteènost, proto¾e ve slušné spoleènosti se dìti pøece nejedí. A kdy¾ u¾ jsem úplnì duševnì na dnì, spravím si náladu plznièkou a filmem “Pyšná princezna”, kde všechno konèí úplnì dobøe a kde princezna neøekne jediné sprosté slovo.

Pakli¾e patøíte ke starší generaci a náhodou podlehnete svodùm a dáte se bláhovì vylákat na film “Hostel”, odehrávající se v Bratislavì, zavolejte mnì. Budu mít pro vás nìkolik kopií “Byl jednou jeden král”, “Císaøùv pekaø” a “Pekaøùv císaø”. Vìøte, ¾e je potom s radostí zhlédnete a zjistíte, ¾e jsou to príma filmy, které vám spraví náladu!